Ngushtica e Hormuzit konsiderohet si porta më e rëndësishme në botë për transportin e naftës. Armiqësitë midis Iranit dhe Izraelit kanë rritur frikën se rrjedhat e transportit detar dhe të naftës së papërpunuar përmes rrugës së ngushtë ujore tani mund të ngadalësohen.
Ngushtica e Hormuzit është një rrugë ujore kyçe që shtrihet midis Omanit dhe Iranit dhe lidh Gjirin Persik me Gjirin e Omanit dhe Detin Arabik.
Administrata Amerikane e Informacionit për Energjinë (EIA) e përshkruan atë si “pikën më të rëndësishme të tranzitit të naftës në botë”.
Në pikën e saj më të ngushtë, rruga ujore është vetëm 33 kilometra (21 milje) e gjerë, me korsinë e transportit detar vetëm dy milje të gjerë në të dy drejtimet, duke e bërë atë të mbushur me njerëz dhe të rrezikshme.
Vëllime të mëdha nafte të papërpunuara të nxjerra nga vendet e OPEC-ut si Arabia Saudite, Emiratet e Bashkuara Arabe, Kuvajti dhe Iraku nga fushat e naftës në të gjithë rajonin e Gjirit Persik dhe të konsumuara globalisht rrjedhin nëpër ngushticë.
Rreth 20 milionë fuçi nafte të papërpunuara, kondensatë dhe lëndë djegëse vlerësohet se rrjedhin nëpër rrugën ujore çdo ditë, sipas të dhënave nga Vortexa, një konsulent i tregut të energjisë dhe mallrave.
Katari, një nga prodhuesit më të mëdhenj në botë të gazit natyror të lëngshëm (LNG), mbështetet shumë në ngushticë për të transportuar eksportet e tij të LNG-së.
Cila është situata aktuale në ngushticë?
Konflikti midis Izraelit dhe Iranit ka rikthyer vëmendjen në sigurinë në kanalin ujor.
Irani në të kaluarën ka kërcënuar të mbyllë Ngushticën e Hormuzit për trafikun në hakmarrje ndaj presionit perëndimor.
Megjithatë, që nga shpërthimi i luftimeve midis Izraelit dhe Iranit, nuk ka pasur sulme të mëdha ndaj anijeve tregtare në rajon.
Por pronarët e anijeve janë gjithnjë e më të kujdesshëm për përdorimin e kanalit ujor, me disa anije që kanë forcuar sigurinë dhe të tjera që kanë anuluar rrugët atje, raportoi agjencia e lajmeve AP.
Ndërhyrja elektronike në sistemet e navigimit të anijeve tregtare është rritur në ditët e fundit rreth kanalit ujor dhe Gjirit më të gjerë, thanë burime detare për agjencinë e lajmeve Reuters. Kjo ndërhyrje po ka ndikim në anijet që lundrojnë nëpër rajon, thanë ata.
Meqenëse duket se nuk ka një fund të menjëhershëm të konfliktit, tregjet mbeten në tension. Çdo bllokim i kanalit ujor ose ndërprerje të rrjedhave të naftës mund të shkaktojë një rritje të ndjeshme të çmimeve të naftës bruto dhe të godasë rëndë importuesit e energjisë, veçanërisht në Azi.
Ndërkohë, çmimet e cisternave për anijet që transportojnë produkte nafte bruto dhe të rafinuara nga rajoni janë rritur në ditët e fundit.
Kostoja e transportit të karburanteve nga Lindja e Mesme në Azinë Lindore u rrit me gati 20% në tre seanca deri të hënën, raportoi Bloomberg, duke cituar të dhëna nga Bursa Baltike. Ndërkohë, normat e interesit për Afrikën Lindore u rritën me më shumë se 40%.
Kush do të preket më shumë në rast të ndërprerjes së furnizimit?
EIA vlerëson se 82% e dërgesave të naftës bruto dhe karburanteve të tjera që përshkuan ngushticën shkuan te konsumatorët aziatikë.
Kina, India, Japonia dhe Koreja e Jugut ishin destinacionet kryesore, me këto katër vende së bashku që përbënin gati 70% të të gjitha rrjedhave të naftës bruto dhe kondensatave që përshkuan ngushticën.
Këto tregje ka të ngjarë të preken më shumë nga ndërprerjet e furnizimit në ngushticë.
Si do të ndikojë një mbyllje në Iran dhe shtetet e Gjirit?
Nëse Irani ndërmerr veprime për të mbyllur ngushticën, kjo mund të shkaktojë ndërhyrje ushtarake nga Shtetet e Bashkuara.
Flota e Pestë e SHBA-së, me bazë në Bahreinin e afërt, është e ngarkuar me mbrojtjen e transportit detar tregtar në zonë.
Çdo veprim i Iranit për të ndërprerë rrjedhat e naftës përmes rrugës ujore mund të rrezikojë gjithashtu lidhjet e Teheranit me shtetet arabe të Gjirit si Arabia Saudite dhe Emiratet e Bashkuara Arabe – vende me të cilat Irani ka përmirësuar me shumë mundim marrëdhëniet vitet e fundit.
Vendet arabe të Gjirit deri më tani e kanë kritikuar Izraelin për nisjen e sulmeve kundër Iranit, por nëse veprimet e Teheranit pengojnë eksportet e tyre të naftës, ato mund të jenë nën presion për të mbajtur anën kundër Iranit.
Për më tepër, vetë Teherani mbështetet në Ngushticën e Hormuzit për të transportuar naftën e tij te klientët e tij, duke e bërë mbylljen e ngushticës kundërproduktive, thonë ekspertët.
“Ekonomia e Iranit mbështetet shumë në kalimin e lirë të mallrave dhe anijeve përmes rrugës detare, pasi eksportet e saj të naftës janë tërësisht të bazuara në det”, citoi Reuters analistët e JP Morgan, Natasha Kaneva, Prateek Kedia dhe Lyuba Savinova. “Prerja e Ngushticës së Hormuzit do të ishte kundërproduktive për marrëdhënien e Iranit me klientin e tij të vetëm të naftës, Kinën.”
A ka alternativa ndaj Ngushticës së Hormuzit?
Vendet arabe të Gjirit si Arabia Saudite dhe Emiratet e Bashkuara Arabe kanë kërkuar rrugë alternative për të anashkaluar ngushticën vitet e fundit.
Të dy vendet kanë ngritur infrastrukturë për të transportuar një pjesë të naftës së tyre bruto nëpërmjet rrugëve të tjera.
Arabia Saudite, për shembull, operon Tubacionin e Naftës Bruto Lindje-Perëndim me një kapacitet prej pesë milionë fuçish në ditë, ndërsa Emiratet e Bashkuara Arabe kanë një tubacion që lidh fushat e saj të naftës në tokë me terminalin e eksportit Fujairah në Gjirin e Omanit.
EIA vlerëson se rreth 2.6 milionë fuçi naftë bruto në ditë mund të jenë të disponueshme për të anashkaluar Ngushticën e Hormuzit në rast të ndërprerjeve në rrugët ujore./DW-Argumentum.al