Mes krizës politike dhe të sigurisë në rritje në Bosnjë dhe Hercegovinë (BiH) dhe sulmit të vazhdueshëm ndaj rendit kushtetues të vendit nga Milorad Dodik (SNSD), IFIMES* ka përgatitur një raport të thelluar mbi zhvillimet e fundit. Nga analiza gjithëpërfshirëse “Bosnja dhe Hercegovina 2025: Minimi i paqes së brishtë në Ballkanin Perëndimor nga Plenković?”, paraqesim fragmentet më të rëndësishme.
Deklarata e Kryeministrit kroat Andrej Plenković (HDZ), i cili deklaron se Republika e Kroacisë nuk do të vendosë sanksione ndaj Presidentit të entitetit Republika Srpska, Milorad Dodik (SNSD), përfaqëson goditjen më të rëndë për Bosnjën dhe Hercegovinën (BiH) që nga dhjetori i vitit 1991, kur në Zagreb u nis një ndërmarrje e përbashkët kriminale (NPK) me qëllim krijimin e “Republikës Kroate të Herceg-Bosnjës (HR-HB)” si një pjesë përbërëse e ardhshme e Republikës së Kroacisë.
“Ne nuk jemi në të njëjtën pozitë si vendet e tjera që nuk janë fqinjë. Banja Luka është vetëm 90 minuta larg me makinë nga Zagrebi. Kjo është arsyeja pse ne synojmë të dërgojmë një mesazh sigurie, të promovojmë dialogun dhe t’i drejtojmë aktorët politikë në BiH përsëri në kornizën kushtetuese”, tha kryeministri kroat Andrej Plenković pas një takimi me kreun e HDZBiH, Dragan Čović. Sipas raporteve në dispozicion, ai më pas zhvilloi një takim sekret me Milorad Dodik.
Instituti Ndërkombëtar IFIMES publikoi së fundmi një analizë të titulluar “Bosnja dhe Hercegovina 2025: Dy plane të SHBA-së për Ballkanin dhe BiH në kundërshtim me konceptet ekspansioniste?” (6 Mars 2025), e disponueshme në: https://www.ifimes.org/en/researches/bosnia-and-herzegovina-2025-two-us-plans-for-the-balkans-and-bih-at-odds-with-expansionist-concepts/5464
Sipas iniciativës trepalëshe të udhëhequr nga SHBA-ja që përfshin Shtetet e Bashkuara, Bosnjën dhe Hercegovinën dhe Serbinë, plani parashikon që BiH dhe Serbia të bashkohen njëkohësisht me NATO-n dhe BE-në, në varësi të rezultatit të negociatave të vazhdueshme midis Uashingtonit dhe Federatës Ruse. Lëshimi maksimal që Serbia mund të presë do të ishte opsioni për të ruajtur neutralitetin e saj ushtarak. Megjithatë, anëtarësimi në BE do të mbetej i detyrueshëm, i shoqëruar nga një kërkesë për t’u dhënë Shteteve të Bashkuara akses në depozitat e saj të metaleve të rralla.
Në fund të shkurtit 2025, një dokument jo-ligjor iu dorëzua Përfaqësuesit të Lartë në Bosnjë dhe Hercegovinë (OHR), Christian Schmidt (CSU), i cili përmbante, ndër të tjera, pesë hapa kryesorë:
Ristrukturimi i Qeverisjes: Një Federatë Qytetare
Ringjallja Ekonomike – Një Plan Marshall i Ballkanit
E Vërteta dhe Pajtimi: Një Narrativë e Përbashkët
Rishikimi i Sigurisë: Një Forcë e Unifikuar
Spirancë Ndërkombëtare: Rruga e Anëtarësimit në BE
Dokumenti jo-ligjor përfshin gjithashtu seksione me titull: “Kush do të humbasë nga kjo?” dhe “Si t’i përfshijmë të gjithë në bord?”
Në këtë kontekst, ne vumë re se Turqia po e pohon veten si një partner kyç i BE-së, për shkak të lidhjeve të saj politike, të inteligjencës dhe të mbrojtjes me Ukrainën, si dhe marrëdhënieve të saj me Rusinë, Shtetet e Bashkuara dhe veçanërisht me vendet islamike – nga Arabia Saudite dhe Irani në Irak, Katar dhe madje edhe Emiratet e Bashkuara Arabe. Sipas planit të SHBA-së, Turqia do të merrte rolin e rojes së kufijve të jashtëm të Ballkanit dhe garantueses së sovranitetit të Bosnjës dhe Hercegovinës.
Aleanca ushtarake e Kroacisë me Shqipërinë dhe Kosovën: destabilizimi i Serbisë dhe Hungarisë dhe përpjekja për të ndarë Bosnjën dhe Hercegovinën
Pas publikimit të gjetjeve tona, Republika e Kroacisë përshpejtoi nënshkrimin e një deklarate, në fakt një marrëveshje ushtarake, me Shqipërinë dhe Kosovën më 18 mars. Një kundërmasë e shpejtë pasoi, me Serbinë dhe Hungarinë që nënshkruan marrëveshjen e tyre ushtarake më 1 prill 2025. Ndërsa drejtohet gjithashtu kundër Bosnjës dhe Hercegovinës, kjo marrëveshje synon kryesisht Kroacinë, në dritën e ambicieve ekspansioniste të kryeministrit hungarez Viktor Orbán (Fidesz), të cilat përfshijnë pjesë të territorit kroat. Kjo i shtyu zyrtarët kroatë të kontaktonin me disa aktorë, përfshirë ish-presidenten kroate Kolinda Grabar-Kitarović (HDZ), në kërkim të pajisjeve dhe pajisjeve ushtarake jashtë kanaleve të NATO-s, në pritje të një përballjeje të mundshme me Hungarinë dhe nga frika e lidhjeve të ngushta të Orbán-it si me Donald Trump ashtu edhe me Vladimir Putin. Të dyja marrëveshjet ushtarake e shtynë NATO-n të distancohej, duke deklaruar: “NATO si organizatë nuk është palë në këto marrëveshje dhe nuk kishte asnjë rol në procesin e konsultimit”. Duke formuar një bllok ushtarak me Shqipërinë dhe Kosovën më 18 mars 2025, pa pëlqimin e Shteteve të Bashkuara dhe NATO-s, Plenković sfidoi drejtpërdrejt planin amerikan për pranimin e njëkohshëm të BiH dhe Serbisë nën ombrellën e NATO-s.
Fatkeqësisht, përveç Kroacisë, Shqipërisë, Hungarisë dhe Serbisë, edhe Kosova i është bashkuar një aleance që rrezikon stabilitetin dhe paqen rajonale, ndërsa minon sovranitetin e Bosnjës dhe Hercegovinës – megjithëse duke vepruar kështu forcon Kosovën dhe thellon lidhjet e saj me shtetet anëtare të NATO-s.
Plenković dhe Kroacia po e tërheqin NATO-n në një konflikt të mundshëm rajonal përmes politikave të fshehta.
Përveç Serbisë, si Kroacia ashtu edhe Hungaria, si anëtarë të BE-së dhe NATO-s, mbështesin Dodikun dhe, si rrjedhojë, ndarjen e Bosnjës dhe Hercegovinës. Shqetësuese është veçanërisht qëndrimi i Sllovenisë, i udhëhequr nga Social Demokratët (SD), pasardhës të ish-komunistëve, i cili gjithashtu refuzon të vendosë sanksione ndaj Dodikut. Rezultati është një paradoks shqetësues: tre republikat më të shquara ish-jugosllave – Serbia, Kroacia dhe Sllovenia – po mbështesin në mënyrë efektive axhendën e Dodikut për të ndarë Bosnjën dhe Hercegovinën. Sllovenia vazhdon të refuzojë sanksionet kundër Dodikut dhe rrethit të tij oligarkik, dhe gjithashtu nuk ka arritur të hetojë pasuritë e tij të dyshimta në vend, të cilat, sipas vlerësimeve të SHBA-së, arrijnë në tre miliardë. Gjermania, Austria, Mbretëria e Bashkuar, Holanda, Franca dhe vende të tjera e kanë identifikuar qartë Milorad Dodikun si një problem që duhet të eliminohet. Ndërsa motivimet strategjike pas mbështetjes serbe dhe hungareze për Dodikun kanë qenë prej kohësh të dukshme (duke supozuar se ai me të vërtetë gëzon mbështetje të qartë në Serbi), pak veta mund ta kishin parashikuar salto mortale politike të Plenković-it: që duke krijuar një aleancë ushtarake dhe duke mbështetur Dodikun, ai do të përpiqej të copëtonte Bosnjën dhe Hercegovinën, të prishte përpjekjet për të ulur tensionet midis BiH dhe Serbisë dhe të pengonte një marrëveshje trepalëshe të udhëhequr nga Shtetet e Bashkuara.
Më 10 mars 2025, vetëm një javë para njoftimit të aleancës ushtarake kroato-shqiptare, Ministri i Mbrojtjes i Bosnjës dhe Hercegovinës, Zukan Helez, deklaroi: “Në fjalimin tim drejtuar Sekretarit të Përgjithshëm të NATO-s, Mark Rutte, propozova që Bosnjës dhe Hercegovinës t’i jepet anëtarësim i menjëhershëm me kusht në Aleancë. Nëse kjo krijon probleme në rajon, unë gjithashtu sugjerova që Serbia të ofrohet anëtarësim i kushtëzuar në NATO. Unë besoj se kjo do të siguronte paqe dhe stabilitet të qëndrueshëm në BiH dhe në të gjithë rajonin.” Deklarata e Helez ishte në përputhje me planin trepalësh dhe interesat strategjike të SHBA-së. Vizita e suksesshme e fundit e Ministrit Helez në Pentagon dhe në Shtetet e Bashkuara ofroi gjithashtu një mundësi për të çuar përpara dialogun mbi iniciativën trepalëshe. Helez ishte ministri i parë në nivel kombëtar nga rajoni, dhe ndër të parët në botë, që vizitoi SHBA-në pas inaugurimit të administratës së re amerikane. Vizita ofroi një mundësi për të forcuar më tej partneritetin dhe për të siguruar mbështetje të vazhdueshme nga Shtetet e Bashkuara për Bosnjën dhe Hercegovinën. “Shtetet e Bashkuara janë miku ynë dhe partneri kryesor i politikës së jashtme”, theksoi Ministri Zukan Helez.
Bisedimet në Shtetet e Bashkuara u përqendruan në detajet dhe perspektivat e avancimit të përbashkët të Bosnjës dhe Hercegovinës dhe Serbisë drejt integrimit në NATO dhe BE. Milorad Dodik u udhëzua të fillonte bisedimet me “palën boshnjake”, në përputhje me strategjinë amerikane të rrugëve paralele të pranimit për BiH dhe Serbinë – një politikë që bie ndesh me interesat e Republikës së Kroacisë. Sllovenia ka devijuar nga kursi duke refuzuar të vendosë sanksione ndaj Dodikut dhe po e gërryen pozicionin e saj. Është politikisht e paqëndrueshme që Sllovenia të përafrojë dhe barazojë politikën e saj të jashtme me atë të Kroacisë dhe Kryeministrit Andrej Plenković. Milorad Dodik dhe rrethi i tij i oligarkëve përbëjnë një kërcënim për sigurinë kombëtare të Sllovenisë, duke infiltruar në vend kapital të errët. Për shkak të lidhjeve të tij politike si me qeverinë ashtu edhe me opozitën, si dhe me manjatët e biznesit sllovenë, Dodik është bërë një aktor politik vendas me ndikim të mundshëm në zgjedhjet e ardhshme parlamentare dhe lokale të Sllovenisë në vitin 2026. Rënia e tij eventuale mund të dërgojë valë tronditëse në peizazhin politik të Sllovenisë, ndërsa përgjigja e organeve hetimore sllovene mbetet në pritje.
Lëvizja shkatërruese e Plenkoviqit që synonte të jepte dy goditje njëherësh — nëpërmjet formimit të një aleance ushtarake dhe mbështetjes për Dodikun — duke minuar kështu tre shtete (Bosnjë-Hercegovinën, Serbinë dhe Hungarinë) është përballur me rezistencë dhe dënim jo vetëm nga NATO, por edhe nga Bashkimi Evropian dhe administrata amerikane, e cila e ka identifikuar Plenkoviqin si një aleat të kundërshtarëve të Donald Trump në Uashington.
Plenkoviq duket se harron se, përtej ruajtjes së një suficiti tregtar, Bosnjë-Hercegovina është vendi më i rëndësishëm për ekonominë e Kroacisë, me të cilën ndan një kufi prej 1,011 kilometrash. Çdo paqëndrueshmëri në Bosnjë-Hercegovinë — e lëre më një konflikt të armatosur — do të kishte pasoja katastrofike për ekonominë kroate, duke filluar me turizmin dhe duke u shtrirë në sektorë të tjerë kyç. Qendrat më të mëdha urbane kroate janë gjeografikisht më afër Bosnjë-Hercegovinës sesa Zagrebit.
Qeveria e BiH është e fragmentuar, i mungon si vizioni ashtu edhe një plan.
Shkalla e ndikimit që Milorad Dodik (SNSD) dhe Dragan Čović (HDZBiH) kanë mbi të ashtuquajturën Troikë (SDP, Populli dhe Drejtësia, Partia Jonë) është e pakrahasueshme në rajon. Mund të tingëllojë e pabesueshme, por Dodik dhe Čović ushtrojnë më shumë ndikim dhe autoritet mbi Troikën sesa mbi opozitën brenda zonave të tyre etnike. Ne propozojmë edhe një herë që Troika t’i ofrojë Plenković-it mundësinë e pranimit të reformës së ligjit zgjedhor në këmbim të pranimit të Bosnjës dhe Hercegovinës në NATO. Ata gjithashtu duhet t’i propozojnë Vučić-it një rrugë të përbashkët për BiH dhe Serbinë drejt anëtarësimit në NATO dhe BE, me mundësinë që BiH dhe bashkësia ndërkombëtare të njohin neutralitetin ushtarak të Serbisë si pjesë të pranimit të Serbisë në BE, me kusht që Serbia të mbështesë anëtarësimin e BiH në NATO. Serbia duhet të gjejë një rrugëdalje nga situata aktuale sa më shpejt të jetë e mundur.
E ashtuquajtura Troikë mbetet plotësisht e shkëputur nga të gjitha strategjitë dhe planet gjeopolitike – e paaftë dhe e pakualifikuar. Veçanërisht, ata nuk e shpërfillën notën diplomatike të protestës së Turqisë, dhe është po aq e habitshme që as Partia e Veprimit Demokratik (SDA) dhe as Komuniteti Islamik në BiH nuk iu përgjigjën kërkesës së Turqisë për të ndaluar një prodhim teatri të konsideruar fyes për Turqinë dhe popullin turk. Mes konfuzionit të përgjithshëm brenda udhëheqjes së BiH, edhe e ashtuquajtura opozitë duket politikisht e shurdhër kur bëhet fjalë për mbrojtjen e interesave të Turqisë, një vend që mbështet fuqimisht BiH. Me përjashtim të përfaqësuesve të veteranëve dhe viktimave të luftës, të gjithë aktorët e tjerë heshtën, duke konfirmuar edhe një herë gjendjen e fragmentuar të politikës boshnjake/boshnjake – një paralajmërim i shprehur për herë të parë që në vitin 2009 nga Presidenti Rexhep Tajip Erdogan i Republikës së Turqisë.
E ardhmja e Bosnjës dhe Hercegovinës
E ardhmja e Bosnjës dhe Hercegovinës qëndron në anëtarësimin në NATO, si përgjigja më efektive ndaj të gjitha axhendave ekspansioniste në rajon, qofshin ato të Serbisë së Madhe, Kroate, Shqiptare, Hungareze apo Bullgare. Secili prej këtyre projekteve është drejtuar kundër BiH. Dy marrëveshjet e sponsorizuara nga SHBA-të mbrojnë integritetin e vendit, një status që nuk pritet të ndryshojë. Çdo shtet që po mendon për zgjerim territorial duhet të reflektojë mbi fatin e Slobodan Milosheviqit dhe Franjo Tuxhmanit, si dhe dështimin e politikave të tyre në Bosnjë dhe Hercegovinë. Politika e Rusisë në Ukrainë – ku besonte se mund të merrte kontrollin e vendit brenda 48 orësh – dhe plane të ngjashme në Lindjen e Mesme kanë rezultuar gjithashtu të paarritshme.
Bosnja dhe Hercegovina është një çështje me interes global, si një shtet evropian dhe i njohur ndërkombëtarisht i mbështetur nga Shtetet e Bashkuara si garantues i stabilitetit të saj – një status që pritet të mbetet i pandryshuar. Me mbështetjen e SHBA-së, roli i Turqisë mund të jetë vendimtar në Ballkan, duke pasur parasysh se kriza në Bosnjë dhe Hercegovinë është si politike ashtu edhe e lidhur me sigurinë, siç dëshmohet nga rritja e vendosjes së personelit dhe pajisjeve ushtarake ndërkombëtare (EUFOR BiH – Althea).