Nga Anders Åslund-Atlantic Council
Vizitorët në Ukrainën e sotme shpesh habiten kur zbulojnë se larg vijës së frontit, gjithçka duket kaq normale. Shumica e njerëzve në Ukrainën qendrore dhe perëndimore janë kthyer në shtëpi. Dyqanet dhe restorantet në qytete dhe qytete anembanë vendit janë të hapura dhe të pajisura plotësisht. Gjithçka funksionon, duke përfshirë rrjetet e telefonisë celulare, internetin, energjinë elektrike dhe transportin publik. Kartat e huaja të kreditit mund të përdoren pothuajse kudo dhe shërbimet bankare dixhitale janë të avancuara dhe pothuajse të kudogjendura. Nuk ka racionim, as nuk ka asnjë shenjë të kontrollit të çmimeve. Sido që të jetë, njerëzit ankohen se jeta është paksa shumë normale.
Shenjat e jetës së zakonshme të përditshme në Ukrainën e kohës së luftës janë një pasqyrim i qëndrueshmërisë së jashtëzakonshme të demonstruar nga ukrainasit që nga fillimi i pushtimit në shkallë të plotë të Rusisë pothuajse dy vjet më parë. Ky normalitet është gjithashtu për shkak të faktit të pakët të vënë re se ekonomia ukrainase eci çuditërisht mirë në 2023.
Performanca e fortë ekonomike e Ukrainës reflektohet në vlerësimet e fundit të BE-së dhe FMN-së. Këto komente tradicionalisht të ashpra tani lexohen si letra dashurie. “Pavarësisht nga lufta, vendi ka përfituar nga një rimëkëmbje më e fortë se sa pritej dhe një moment i qëndrueshëm i reformave,” vuri në dukje FMN në një përmbledhje krejtësisht tipike të dhjetorit 2023.
Pushtimi rus uli PBB-në e Ukrainës me 29 për qind në vitin 2022, por në vitin 2023 ekonomia u rrit me 19.5 për qind nga viti në vit në tremujorin e dytë dhe me 9.5 për qind në tremujorin e tretë. Në vend të një stabilizimi të pritshëm, Ukraina ka të ngjarë të arrijë rritje ekonomike vjetore prej gati 6 përqind në 2023. Pa dyshim, kjo do të thotë ende një rënie prej rreth 25 përqind nga niveli i paraluftës në 2021. Megjithatë, duke pasur parasysh shkallën e shkatërrimit të shkaktuar nga Pushtimi rus dhe fakti që Rusia ende pushton rreth 17 për qind të territorit të Ukrainës, këto shifra janë megjithatë mbresëlënëse.
Në vjeshtën e vitit 2022, shumë ishin të shqetësuar nga kërcënimi i rritjes së inflacionit në Ukrainë për shkak të dështimit të BE-së për të përmbushur angazhimet e saj. Ukraina u detyrua të printonte para dhe inflacioni u rrit në 27 për qind në dhjetor 2022. Komisioni Evropian mori parasysh dhe siguroi 20 miliardë dollarë financim për vitin 2023, duke mbuluar rreth gjysmën e kërkesave buxhetore të Ukrainës. Shtetet e Bashkuara kontribuan me 10.9 miliardë dollarë të tjerë, me FMN-në duke siguruar 4.5 miliardë dollarë. Në fund, deficiti buxhetor i Ukrainës prej rreth 40 miliardë dollarësh ishte më shumë se i financuar. Si pasojë, inflacioni ra në vetëm pesë për qind deri në tetor 2023.
Ukraina kishte buxhetuar për financim të huaj prej 41 miliardë dollarë në vitin 2024, por meqenëse fondet e huaja mund të dështojnë, ministri i financave të vendit ka sugjeruar një rishikim deri në 37 miliardë dollarë, jo vetëm për shkak të të ardhurave tatimore më të mëdha se sa pritej. Kjo shifër e rishikuar mund të jetë realiste. FMN vuri në dukje se mbledhjet e taksave u rritën me 23 për qind nga viti në vit në janar-shtator 2023.
Zakonisht, një vend me një program të FMN-së dështon në disa llogari, por kjo nuk ishte e vërtetë për Ukrainën në 2023. FMN-ja konfirmoi se Ukraina kishte përmbushur të gjitha kriteret sasiore të performancës, si dhe të gjitha objektivat tregues deri në fund të shtatorit, dhe e kishte bërë këtë me marzhe të mëdha, duke mbledhur shumë më tepër taksa sesa ishte parashikuar, ndërkohë që shpenzimet sociale vazhduan sipas planit. Pavarësisht kushteve të luftës, Ukraina nuk ka vuajtur ende nga ndonjë detyrim i prapambetur në pagat apo pensionet e sektorit shtetëror.
Banka Kombëtare e Ukrainës ka ecur veçanërisht mirë që nga fillimi i pushtimit të Rusisë. Ndërsa inflacioni në Rusi aktualisht është rreth 7.5 për qind, norma e Ukrainës ka rënë në pesë për qind. Ukraina kohët e fundit uli normën e saj të interesit nga 16 për qind në 15 për qind, ndërsa Banka Qendrore e Rusisë bëri të kundërtën.
Ukraina po ruan një treg relativisht të hapur valutor me një kurs këmbimi të luhatshëm që ka mbajtur relativisht të qëndrueshëm gjatë gjithë vitit 2023. Rezervat valutore ndërkombëtare të Ukrainës janë aktualisht më të larta se sa kanë qenë ndonjëherë, rreth 40 miliardë dollarë. Sistemi bankar i vendit funksionon çuditërisht normalisht. Sipas një raporti të fundit të FMN-së, totali i aktiveve të sistemit bankar të Ukrainës dhe depozitave të klientëve u rritën përkatësisht me 36 për qind dhe 51 për qind midis fillimit të pushtimit të plotë të Rusisë dhe gushtit 2023. Bankat e Ukrainës janë të mbushura me para dhe ofrojnë kredi të bollshme dhe të lira.
Çuditërisht, Ukraina ka kryer më shumë reforma sistematike se kurrë gjatë luftës. Këto reforma janë drejtuar nga BE-ja dhe FMN-ja, me mbështetjen e madhe nga Shtetet e Bashkuara dhe grupi i kombeve G7.
Më 14 dhjetor 2023, BE vendosi të hapë negociatat e anëtarësimit me Ukrainën. Ky vendim historik bazohej në faktin se Ukraina kishte përmbushur shtatë kushte jetike të vendosura nga BE-ja në qershor 2022. Katër kishin të bënin me sundimin e ligjit, ndërsa tre ishin politike. Kushtet më të rëndësishme ishin spastrimi i Gjykatës Kushtetuese tejet të korruptuar dhe Këshilli i Lartë i Drejtësisë po aq i mangët, i cili emëron gjyqtarët e Ukrainës. Këto hapa janë ndër reformat më të rëndësishme të sundimit të ligjit të zbatuara ndonjëherë në Ukrainë.
BE-ja duket se ka mësuar nga politikat e saj tepër të buta të mëparshme ndaj Bullgarisë dhe Rumanisë. Brukseli tani kërkon ndryshime specifike dhe i detajon ato. Ukraina ka përmbushur të gjitha kërkesat e saj, me Presidentin Zelenskyy që nënshkroi tre ligjet e fundit një javë përpara mbledhjes së BE-së në dhjetor 2023.
Në vlerësimin e saj më të fundit, FMN deklaroi se autoritetet ukrainase kishin demonstruar “një angazhim të fortë ndaj reformave”. Ai vuri në dukje se autoritetet përmbushën shtatë nga 12 standardet strukturore për periudhën qershor-tetor 2023 në kohë, ndërsa katër standarde u zbatuan me vonesa në rrethana shumë të vështira. Këto ishin reforma të rëndësishme lidhur me qeverisjen e korporatave dhe masat kundër korrupsionit. Ligji për rivendosjen e deklaratave të pasurisë për zyrtarët publikë u miratua në tetor dhe aksesi i publikut në deklaratat e pasurisë u rivendos. Ndërkohë, legjislacioni për pastrimin e parave u ashpërsua. Kërkesa kryesore e mbetur e FMN-së është që prokurori special kundër korrupsionit të bëhet vërtet i pavarur nga prokurori i përgjithshëm.
Pavarësisht kushteve të kohës së luftës, autoritetet ukrainase po performojnë më mirë se sa pritej, si në aspektin e administrimit financiar të përditshëm ashtu edhe në avancimin e agjendës së reformave të vendit. Po mblidhen të hyra tatimore më të larta se sa ishte parashikuar, me pensionet dhe pagat e deritanishme të paguara në kohë. Rezervat valutore të vendit janë më të mëdha se kurrë dhe inflacioni është ulur në pesë për qind. Në heshtje, Ukraina më në fund ka kryer reforma të rëndësishme dhe sfiduese politikisht për sundimin e ligjit. Qeveria ukrainase duhet përgëzuar për arritjet e saj të konsiderueshme në frontin ekonomik, ndërsa mbrohet nga pushtimi më i madh i Evropës që nga Lufta e Dytë Botërore.
Përshtati në shqip: Argumentum.al