Evropa rrezikon të bëhet marrëse dhe jo krijuese e normave të sigurisë ekonomike. Për të parandaluar këtë, BE-ja duhet të zhvillojë një mekanizëm evropian të sigurisë ekonomike.
Evropianët u kapën në befasi vitin e kaluar kur administrata amerikane – me Kinën në sy të saj – miratoi ligje të reja gjithëpërfshirëse për kontrollin e eksportit të gjysmëpërçuesve të avancuar dhe mjeteve për prodhimin e tyre. Kjo u pasua shpejt nga shpallja e një marrëveshjeje midis Uashingtonit, Hagës dhe Tokios për të harmonizuar kontrollet e tyre në këtë hapësirë. Për shkak të qendrës së pajisjeve të kompanive holandeze në këtë sektor, marrëveshja ka potencialin për të ripozicionuar vetëm Evropën në atë që është një fushëbetejë sinjalizuese në luftën e teknologjisë së fuqive të mëdha.
Por, pavarësisht nga graviteti gjeo-ekonomik i episodit, përgjigja e Bashkimit Evropian ishte e rëndë në rastin më të mirë. Në këtë boshllëk, ishte interpretimi i Uashingtonit për rreziqet ekonomike dhe të sigurisë kombëtare – i kombinuar me kontrollin e gjerë të Shteteve të Bashkuara mbi këtë industri – që në mënyrë efektive vendosi çështjen për Evropën.
Pavarësisht nëse dikush beson se marrëveshja ishte në interesin e sigurisë evropiane apo jo, episodi është udhëzues për atë që do të vijë. Kontrollet e reja të SHBA-së mbi investime të veçanta dhe flukse financiare në ekosistemin teknologjik të Kinës mund të krijojnë pengesa ekstraterritoriale – ligjet amerikane që rregullojnë drejtpërdrejt biznesin evropian – për investitorët e BE-së. Vendimet kineze mund të përfundojnë me efekte edhe më serioze: Pekini po bëhet gjithnjë e më i vendosur në shfrytëzimin e njohurive të kompanive evropiane, ndërkohë që kontrollon rrjedhën e inputeve të teknologjisë kritike.
Evropianët kanë zhvilluar ngadalë një kuptim të përbashkët të rreziqeve me të cilat përballen në marrëdhëniet e tyre ekonomike dhe teknologjike me fuqitë e tjera. Këtë verë, Komisioni Evropian njoftoi se do të vlerësonte katër rreziqet kryesore të sigurisë ekonomike (zinxhirët e furnizimit, infrastruktura kritike, rrjedhjet e teknologjisë dhe detyrimi) si pjesë e strategjisë së tij më gjithëpërfshirëse të sigurisë ekonomike. Kjo është një bazë e mirë për t’u ndërtuar. Por spektri i sovranitetit kombëtar tashmë në të kaluarën e ka dobësuar vendosmërinë e Evropës në çështjet e sigurisë ekonomike. Për shembull, shumë shtete anëtare nuk kanë futur ende mjete (serioze) kombëtare të shqyrtimit të investimeve të huaja direkte, që do të thotë se BE-ja nuk është aq e mbrojtur nga veprimet e fuqive të tjera sa mund të ishte. Në lidhje me 5G, blloku ra dakord për standardet minimale të sigurisë, por shtetet anëtare i interpretojnë ato në mënyra shumë të ndryshme. A është me të vërtetë kjo lloj reagimi i ngathët më i miri që mund të shpresojnë evropianët kur bëhet fjalë për mbrojtjen e sigurisë së tyre ekonomike?
Për të shmangur përsëritjen e të njëjtave gabime diku tjetër, BE-ja duhet të mendojë më ambicioz për arkitekturën e saj të sigurisë ekonomike. Për ta bërë këtë, ajo duhet të krijojë një mekanizëm evropian të sigurisë ekonomike për të strukturuar më mirë bashkëpunimin brenda BE-së.
Ky do të ishte një hap pragmatik përpara – dhe BE-ja duhet ta ndërtojë mekanizmin në tre nivele.
Niveli i parë do të shihte evropianët të bashkojnë ekspertizën dhe njohuritë e tyre tekno-industriale në mënyrë që të kuptojnë më thellë pikat e forta dhe të dobëta me të cilat përballen. Në nivelin e dytë, ata do të hartonin standarde të rrezikut të sigurisë ekonomike në mbarë BE-në. Në mënyrë kritike, në nivelin e tretë ata do të pranonin të shkaktonin një përgjigje të koordinuar të BE-së për të mbrojtur interesat e tyre të sigurisë ekonomike kur këto të jenë nën presion. Në tërësi, ky mekanizëm mund të krijojë një Evropë më të fortë e cila mund të forcojë sigurinë ekonomike ndërkombëtare në vend që të bjerë viktimë e pasigurisë dhe pasigurisë në rritje.
Niveli 1: Ndani ekspertizën dhe njohuritë
BE-ja duhet të përmirësojë të kuptuarit e saj për modelet e inovacionit, prodhimit dhe tregtisë në zinxhirët kritikë të furnizimit dhe industritë e teknologjisë, dobësitë dhe pikat e forta me të cilat përballen, si dhe politikat e fuqive të tjera që prekin ato. Natyra vazhdimisht e zhvendosur e këtyre modeleve së bashku me përpjekjet jo të plota kombëtare kërkojnë krijimin e një organi të përhershëm analizues në nivel të BE-së.
Do të ketë pengesa për një ndarje të tillë të njohurive nga shtetet anëtare, të cilat mund të jenë konkurrentë të ashpër ekonomikë në sektorë të ndryshëm. Ligjet e tyre kombëtare mund të kufizojnë këtë lloj shkëmbimi dhe një depo e centralizuar e informacionit të ndjeshëm mund të jetë me të vërtetë e ndjeshme ndaj sulmeve kibernetike në veçanti nga Kina. Prandaj, besimi midis shteteve anëtare dhe arkitektura e fortë e sigurisë është e nevojshme, për shembull duke rënë dakord për kufizime të forta se si mund të përdoren këto të dhëna të përbashkëta. Edhe më sfidues është bashkëpunimi me sektorin privat, i cili zotëron shumicën e njohurive tekno-industriale, por në përgjithësi heziton ta ndajë këtë me qeveritë. Të fitosh mbi industrinë e Evropës do të nënkuptojë rrënjosjen e besimit se BE-ja po vepron në interesin e saj më të mirë, si dhe përmes ofrimit të stimujve të qartë. BE-ja mund ta bëjë këtë, për shembull, duke lidhur në mënyrë eksplicite bashkëpunimin e industrisë në këtë mekanizëm me mjete shtesë të promovimit financiar dhe kërkimor, siç janë ato të konsideruara në Platformën e Teknologjive Strategjike për Evropën.
BE-ja duhet të përcaktojë ato rreziqe të sigurisë ekonomike të cilat janë me interes për mbarë BE-në dhe për të cilat vendos që kërkojnë një përgjigje të koordinuar – veçanërisht në hapësirën e diskutueshme të teknologjisë kritike, si p.sh. me gjysmëpërçuesit, AI ose bioteknologjinë. Prandaj, duhet të pajtohet me standardet që synojnë rreziqe specifike të sigurisë pa fragmentuar industritë për të cilat aplikohen. Prandaj, ato duhet të përputhen mjaftueshëm me standardet e reja dhe ekzistuese diku tjetër, si ato në G7, dhe me parimet kyçe të OBT-së si mosdiskriminimi dhe transparenca.
Synimi për BE-në duhet të jetë të bëhet një përcaktues proaktiv global i standardeve. Fatkeqësisht, procesi i vlerësimit të rrezikut të Komisionit Evropian është i nxituar dhe i mungon transparenca. Komisioni synon të përfundojë detyrën deri në fund të vitit – gjë që nuk ngjall besim se procesi do të prodhojë njohuri të thella dhe standarde të peshuara me kujdes.
Dy rreziqe të sigurisë ekonomike janë të një rëndësie të veçantë për BE-në. E para është varësia strategjike që evropianët kanë në zinxhirët kritikë të furnizimit. Ndonëse në parim e padiskutueshme, evropianët ende nuk kanë rënë dakord për një standard të artë se çfarë do të thotë kjo në praktikë. Disa shtete anëtare po zhvillojnë matjet dhe analizat e tyre të zinxhirit të furnizimit; të tjerët nuk po bëjnë shumë. Ajo që ende mungon është një drejtim i fortë nga Komisioni Evropian për të krijuar një standard të BE-së. Pa të, axhendat kombëtare të mos rrezikimit mund të ishin joefektive. Analiza e përbashkët mund të ndihmojë në hartimin shumë më të qartë të rreziqeve për tregun e vetëm.
Rreziku i dytë është humbja e avantazhit teknologjik dhe domosdoshmërisë së BE-së. Në rastet kur një eksport ose një investim i një teknologjie kritike do të kontribuonte që BE-ja të bëhet e varur strategjikisht nga ai vend, ose përndryshe do të zvogëlonte një avantazh kritik teknologjik të BE-së, siguria ekonomike e BE-së mund të rrezikohet dhe do të kërkojë një qasje të përbashkët. Kjo kërkon një fokus në “domosdoshmërinë strategjike” si një formë e levës gjeo-ekonomike të BE-së, si dhe nevojën për të identifikuar avantazhet teknologjike që mund të mbështesin sigurinë ekonomike në mbarë BE-në (siç argumentohet në komentet e mëparshme të ECFR).
Niveli 3: Bini dakord për një mandat të BE-së dhe një nxitës përgjigjeje
Së fundi, dhe më e rëndësishmja, për të shmangur gabimet e kutisë së mjeteve 5G dhe përpjekjeve të tjera në koordinim, mekanizmi i sigurisë ekonomike do të duhet të përmbajë një shkas të fortë për veprimin e BE-së. Për të qenë në gjendje t’i përgjigjet një kërcënimi ose sfidash të tjera në fushat e rreziqeve të sigurisë ekonomike në mbarë BE-në, blloku ka nevojë për një kuti mjetesh të besueshme politikash dhe mandat për të mbrojtur interesat e tij të shkruara gjerësisht.
Politikëbërësit duhet të frymëzohen nga mjete të tjera. Instrumenti kundër shtrëngimit i miratuar së fundmi i BE-së është në gjendje t’i japë komisionit një mandat për të përdorur kundërmasa kundër një vendi tjetër nëse një shtet anëtar detyrohet. Në mënyrë të ngjashme, Akti Evropian i patate të skuqura i siguron komisionit një kuti mjetesh urgjente për të ndërhyrë në tregun e vetëm nëse mund të identifikojë prova të një rreziku serioz për ndërprerjen e furnizimit. Për më tepër, instrumenti i emergjencës së tregut të vetëm, i cili aktualisht është në negocim, mund të aktivizojë mjete emergjente në përgjigje të krizave të ndryshme në tregun e vetëm.
Politikëbërësit evropianë duhet të mendojnë më gjerësisht se çfarë veprimi të përbashkët mund të ndërmarrin në kontekstin e strategjisë së fundit të sigurisë ekonomike të BE-së. Mjetet e reja që mund të zhvillojnë përfshijnë një instrument strategjik të kontrollit të teknologjisë për të vendosur kufizime teknologjike në mbarë BE-në. Më e rëndësishmja, BE-ja duhet të gjejë mënyra për të aktivizuar mjetet ekzistuese dhe për të zhvilluar mjete të reja pozitive. Për shembull, varësitë e frikshme strategjike në lëndët e para ose inputet kritike si magnetët e përhershëm mund të shohin që një mekanizëm i sigurisë ekonomike evropiane të nxisë mjete të përbashkëta të mbështetjes financiare, siç është fondi i propozuar i sovranitetit i Komisionit Evropian, për të adresuar rreziqet më urgjente. Siç tregon incidenti i gjysmëpërçuesve, gërmimi i industrive globale dhe zinxhirëve të furnizimit tregon se vetëm nëse Europa është e bashkuar do të jetë në gjendje të zërë një vend në tryezën globale ku betejat mbi rregullat dhe standardet tashmë po zhvillohen. Mekanizmi i sigurisë ekonomike evropiane është mënyra më e mirë e Evropës për të qenë krijues, jo marrës, në këtë botë të re./ecfr.eu
/Argumentum.al