Rreziku më i madh mund të jetë për pjesën tjetër të Evropës
Presidenti Donald Trump e do fleksibilitetin. I patrazuar nga ndryshimi i kursit, ai preferon të mos kufizohet nga precedentët e së kaluarës ose nga premtimet e tij. Edhe pse është zotuar ta përfundojë shpejt luftën në Ukrainë, dhe megjithëse Uashingtoni sapo ka nënshkruar një marrëveshje me Kievin duke i dhënë Shteteve të Bashkuara një pjesë të të ardhurave të ardhshme nga rezervat minerale të Ukrainës, Trump mund të vendosë të largohet plotësisht nga vendi nëse nuk arrin zgjidhjen e paqes që dëshiron. Një tekst përfundimtar i marrëveshjes së mineraleve nuk është bërë ende publik, por nuk ka asnjë tregues se ajo përfshin garanci sigurie për Ukrainën. Si komandant i përgjithshëm, Trump mund ta minimizojë mbështetjen e SHBA-së për Ukrainën në mënyrë të menjëhershme dhe dramatike.
Por një Ukrainë e lënë mënjanë nga Shtetet e Bashkuara nuk do të ishte një Ukrainë e braktisur. Pas tre vitesh lufte, dhjetëra vende tani mbështesin ushtrinë gjithnjë e më të aftë të Ukrainës. Asnjë aleat nuk mund ta zëvendësojë Shtetet e Bashkuara, por të gjitha ato bëjnë një ndryshim: nuk është në fuqinë e Shteteve të Bashkuara ta përfundojnë luftën duke u tërhequr. Edhe pse Ukraina do të ketë vështirësi të mbajë vijën pa mbështetjen e SHBA-së, Rusia nuk ka një rrugë të lehtë drejt fitores. Rreziku i vërtetë i një tërheqjeje të menjëhershme të mbështetjes nga ana e Amerikës nuk është se Ukraina do të shembet menjëherë, por se vendet individuale evropiane mund të humbasin vullnetin politik për t’iu kundërvënë Rusisë.
Nëse Shtetet e Bashkuara e braktisin Ukrainën, Evropa do të pësojë fatkeqësi të shumta. Udhëheqësit evropianë do të arrijnë në përfundimin se Uashingtoni, pasi i është përkushtuar normalizimit të marrëdhënieve me Moskën, nuk është më i interesuar të ofrojë frenimin e besueshëm që ka ofruar për dekada. Ata do ta perceptonin braktisjen e Ukrainës nga administrata Trump si hapin e parë drejt një Evrope post-amerikane, nëse jo një bote post-amerikane. Në këtë sfond, Moska mund të tundohet ta trembë Evropën që të nënshtrohet, dhe disa evropianë mund të zgjedhin qetësimin në vend që të rrezikojnë zemërimin e Rusisë.
NË MBROJTJE
Administrata Trump nuk ka gjasa të miratojë një paketë tjetër shtesë mbështetjeje për Ukrainën. Brenda pak muajsh, sasia e armëve dhe municioneve që shkojnë nga Shtetet e Bashkuara në Ukrainë do të zvogëlohet. Edhe pse Trump kërkon përfitim ekonomik nga Ukraina në formën e një marrëveshjeje për ndarjen e të ardhurave, Shtetet e Bashkuara gjithashtu mund të kufizojnë ose ndalojnë mbështetjen e synimeve dhe inteligjencës që ajo ofron. Edhe pse Rusia do të vazhdojë të ketë vështirësi për të fituar luftën plotësisht, nuk do të duhet të shqetësohet as për humbjen e luftës. Ajo mund të mbështetet në strategjinë e saj të dëmtimit të infrastrukturës civile të Ukrainës dhe terrorizimit të ukrainasve që të largohen nga vendi. Kievi ka fuqinë njerëzore, burimet dhe mbështetjen për të ruajtur sovranitetin në pjesën më të madhe të vendit, por forcat ruse mund të përparojnë ngadalë dhe të bëjnë fitime territoriale, duke përmbushur qëllimin e Putinit për të marrë katër nga rajonet e Ukrainës plotësisht nën kontrollin e tij.
Duke mos pasur aftësinë për të arritur përfitime ofensive, Ukraina do ta kishte të vështirë ta zgjidhte luftën sipas kushteve të saj. Pasi mbrojti me sukses Kievin në pranverën dhe verën e vitit 2022, Ukraina bëri lëvizje të guximshme në jug dhe në lindje, duke rimarrë qytetin e Khersonit dhe duke çliruar sipërfaqe të mëdha territori në rajonin e Kharkiv. Korrikun e kaluar, Ukraina madje mori një pjesë të territorit rus në rajonin e Kurskut. Por me kalimin e kohës, Ukraina i ka shteruar aftësitë e saj ofensive dhe Rusia gradualisht i ka shtyrë forcat ukrainase nga Kursku. Ukraina bën sulme të herëpashershme me dronë brenda Rusisë dhe degradimi i fuqisë detare ruse në Detin e Zi ka qenë mbresëlënës, por Kievit i mungon fuqia njerëzore dhe materialet për të kapur sasi të mëdha territori. Ukraina është zhvendosur në heshtje, pothuajse në mënyrë të padukshme, nga lufta e hapur që po luftonte në vitin 2022 dhe 2023 në luftën mbrojtëse që ka zhvilluar që nga fundi i vitit 2024.
Pa ndihmën e SHBA-së, mbështetja e aleatëve të saj të mbetur do të ishte thelbësore për Ukrainën. Forcat ukrainase kanë qenë inovative në përdorimin e luftës me dronë dhe vendet evropiane do të vazhdojnë të ofrojnë ndihmë ushtarake. Por Ukraina do të vuante nga një mungesë e madhe e mbrojtjes ajrore, duke duruar sulme me raketa në vijat e frontit që do të ishin në thelb të pambrojtshme. Kievi do të duhej të raciononte municione dhe do të humbiste informacionin e fundit në fushën e betejës. Edhe nëse evropianët vendosin të ndërhyjnë, synimi do të ishte jashtëzakonisht i vështirë pa teknologjinë amerikane.
Udhëheqja e Ukrainës e di se çfarë është në lojë dhe e di se çfarë të presë. Kievi do të duhet të bëjë zgjedhje të vështira në lidhje me atë se cilat territore janë të mbrojtshme. Megjithatë, midis trimërisë dhe efikasitetit të ushtrisë së Ukrainës dhe mbështetjes së vazhdueshme nga aleatët e saj të mbetur, Rusia nuk ka një rrugë të vërtetë përpara në Ukrainë. Humbja e jetës në anën ruse nuk do të ndalet me braktisjen amerikane të Ukrainës. Lufta do të mbetej një gabim strategjik për Rusinë. Megjithatë, kjo braktisje do ta ngarkonte shumë Evropën, do të vinte në pikëpyetje angazhimin e Uashingtonit ndaj aleatëve të saj evropianë dhe ka të ngjarë të gjeneronte tensione në rritje midis Evropës dhe Rusisë.
NJË EVROPË POSTMERKANE
Administrata Trump mund të besojë se fati i Ukrainës nuk ka asnjë ndikim në të ardhmen e aleancës së NATO-s. Realiteti është se Ukraina është një pikë kyçe e sigurisë evropiane. Vendi është një laborator i shekullit të njëzet e një i përmbajtjes, i cili ka qenë politika e heshtur transatlantike ndaj Rusisë që nga viti 2022. Një tërheqje e SHBA-së nga Ukraina do t’i sinjalizonte Moskës se Uashingtoni nuk është më i përkushtuar për të kontrolluar përhapjen e fuqisë ruse në Evropë. Duke parë një dritë jeshile, Rusia do të tundohej të testonte themelet e sigurisë evropiane, jo domosdoshmërisht përmes pushtimit, por përmes frikësimit dhe shantazhit.
Presidenti rus Vladimir Putin mund të synonte një shtet anëtar të Bashkimit Evropian ose të NATO-s që ai e percepton si të dobët ose të ndarë nga brenda; ndoshta një nga vendet baltike ose Rumaninë. Ai mund të shpikte një krizë, ndoshta duke pretenduar se një pakicë rusishtfolëse po persekutohet në vend, dhe të komunikonte një zell për t’u përshkallëzuar duke, për shembull, demonstruar shtrirjen e raketave të Rusisë. Nëse Shtetet e Bashkuara nuk do të ishin të gatshme të mbështesnin vendin e synuar, fuqitë më të mëdha evropiane – Franca, Gjermania dhe Mbretëria e Bashkuar – do të duhej të përfshiheshin. Por pa Shtetet e Bashkuara, ato mund të mos jenë në gjendje ta detyrojnë Rusinë të tërhiqet. Arsenalet e kombinuara bërthamore britanike dhe franceze janë të pamjaftueshme për ta penguar Moskën të angazhohet në shantazhe bërthamore të përdorimit të parë ose kërcënime konvencionale. Në mungesë të një ombrelle sigurie të besueshme amerikane për Evropën, Rusia do ta shihte NATO-n si një tigër letre.
Në një Evropë post-amerikane, Moska do të krijonte një mozaik marrëdhëniesh individuale me vendet evropiane, duke u përballur me disa me kërcënime territoriale dhe taktika të zonës gri (siç janë fushatat e dezinformimit) dhe duke i shpërblyer të tjerët për pranimin e tyre me energji të lirë. Këto rrethana mund të motivojnë disa vende evropiane të përqafojnë neutralitetin ose edhe partneritetin me Rusinë. Duke mos u mbajtur më nën kontroll nga një fuqi kundërbalancuese si Shtetet e Bashkuara, Putini mund të rindërtojë një sferë ndikimi në Evropë. Dhe pastaj, aleanca hegjemonike transatlantike – dragoi që strategët rusë janë përpjekur ta vrasin që nga fundi i viteve 1990 – nuk do të ekzistonte më.
Sigurisht, Rusia nuk ka kapacitetin ushtarak për të kapur shumë territor evropian jashtë Ukrainës, dhe kjo ka shumë të ngjarë të mos jetë qëllimi themelor i Moskës. Por, duke e tmerruar dhe tunduar Evropën, Putini mund të nxisë një pykë në marrëdhënien transatlantike dhe të minojë projektin evropian.
ZEMRA E SIGURISË EUROPIANE
Perspektiva e Shteteve të Bashkuara më pak të përkushtuara ngjall frikë tek evropianët. Kjo tashmë ka nxitur shpenzime më të larta për mbrojtjen në BE. Por evropianët, përfshirë Mbretërinë e Bashkuar, janë ende të papërgatitur për të marrë përgjegjësi të plotë për mbrojtjen e tyre. Ata nuk kanë vullnetin politik për të ndërmarrë veprime të përbashkëta. Ata nuk kanë para, pajisje ushtarake (veçanërisht mundësues kritikë si inteligjenca dhe aftësitë e transportit ajror) dhe strukturat e komandës dhe kontrollit të nevojshme për çdo mbrojtje të përbashkët evropiane. Këto aftësi nuk do të jenë gati për vite, ndoshta dekada, dhe ombrellat bërthamore të Francës dhe Mbretërisë së Bashkuar, edhe nëse shtrihen në vende të tjera evropiane, nuk janë në krahasim me Rusinë. Vetëm Shtetet e Bashkuara mund të sigurojnë një pengesë të besueshme bërthamore.
Disa vende evropiane, të braktisura nga Shtetet e Bashkuara dhe që u mungon një aleancë e fuqishme mbrojtëse vetëm evropiane, mund të detyrohen të bëjnë marrëveshje me Moskën. Ato mund të rivendosin marrëdhënie tregtare ose të pranojnë kërkesat ruse në lidhje me stacionimin e trupave dhe pajisjeve evropiane. Evropa është tashmë e mbushur me parti politike të gatshme të akomodojnë Kremlinin për përfitime afatshkurtra. Dhe për shkak se rezultati i dëshiruar – aftësia e Evropës për të mbrojtur veten pa Shtetet e Bashkuara – mund të duhet më shumë se një dekadë për t’u arritur, qytetarët mund të ngurrojnë të votojnë për politikanët që premtojnë të investojnë në mbrojtje sot.
Edhe vendet e gatshme t’i kundërvihen Rusisë mund të tundohen ende të braktisin përpjekjet e gjata të përbashkëta evropiane të mbrojtjes për hir të marrëveshjeve dypalëshe afatshkurtra me Shtetet e Bashkuara. Polonia tashmë i ka kërkuar Shteteve të Bashkuara të vendosin koka bërthamore në tokën polake në vend të Evropës Perëndimore. Nëse do të fillojë një garë për të siguruar favore nga Uashingtoni, Trump do të kënaqet duke i vënë evropianët kundër njëri-tjetrit. Me kalimin e kohës, peizazhi evropian i sigurisë mund të kthehet në një përzierje marrëveshjesh komplekse dhe konfuze sigurie dhe traktatesh sigurie para luftës, duke i lidhur disa vende me njëra-tjetrën ndërsa duke përjashtuar të tjerët. Mes konfuzionit, shfaqja e rivaliteteve midis vendeve evropiane është plotësisht e mundur. Nëse BE-ja mund t’i përballojë zhvillime të tilla, apo nëse do të mbijetonte fare pa një NATO të udhëhequr nga SHBA-ja, është një çështje e hapur. Një Evropë e brishtë dhe e ashpër do t’i sillte dobi vetëm Rusisë.
Për të shmangur një zhvendosje drejt përçarjes dhe konfliktit në Evropë, administrata Trump nuk duhet ta dërgojë Ukrainën në periferi të Evropës. As nuk duhet ta shohë Ukrainën vetëm në terma ekonomikë. Në vend të kësaj, Uashingtoni duhet të mbështetet në marrëveshjen e mineraleve të arritur së fundmi dhe të angazhohet për sigurinë afatgjatë të Ukrainës; një Ukrainë sovrane e aftë për të mbrojtur veten do të ndihmonte në stabilizimin e të gjithë rajonit, një interes thelbësor i SHBA-së.
Që nga pavarësia e saj nga Bashkimi Sovjetik në vitin 1991, Ukrainës shumë shpesh i është mohuar një vend i rëndësishëm në arkitekturën e sigurisë së Evropës. Në samitin e NATO-s në Bukuresht në vitin 2008, aleanca premtoi anëtarësimin e Ukrainës, një premtim që u harrua me pamëshirshmëri. Në raunde të shumta diplomatike në vitin 2014 dhe 2015, pas marrjes së Krimesë nga Rusia dhe ndërhyrjes në rajonin Donbas të Ukrainës, Franca dhe Gjermania shpenzuan më shumë përpjekje për një ndërprerje kozmetike të armiqësive sesa për zgjidhjen e problemeve themelore të sigurisë rajonale. Pasoja, rreth tetë vjet më vonë, ishte pushtimi brutal i Rusisë, i cili ka dërguar valë pasigurie në të gjithë Evropën. Sot, statusi i Ukrainës qëndron padiskutim në zemër të sigurisë evropiane.
Pa Shtetet e Bashkuara në krah të tyre në Ukrainë, Evropa do të përballej me zgjedhje të pamundura. Vendet evropiane do të duhej të mbushnin boshllëqet në investimet e tyre në siguri dhe mbrojtje, si dhe në ato të Ukrainës. Burimet e kufizuara, ose presioni nga Uashingtoni për të moderuar marrëdhëniet me Moskën, mund t’i shtyjnë evropianët të ulin mbështetjen për Kievin, duke dëmtuar sigurinë e tyre afatgjatë në këtë proces. Për më tepër, një braktisje e Ukrainës nga SHBA-ja do të ndërlikonte aftësinë e NATO-s për të penguar Rusinë. Për momentin, Moska është e lidhur me Ukrainën dhe nuk mund të përballojë të ndjekë ndërmarrje më ekspansioniste. Por nëse administrata Trump vendos që Ukraina nuk e meriton partneritetin dhe bashkëpunimin e SHBA-së, ambiciet e Putinit vetëm sa do të rriten – së bashku me koston e pengimit të Rusisë në të ardhmen. Nëse Uashingtoni braktis Ukrainën tani, Evropa mund të bëhet kriza konsumuese e mandatit të dytë të Trump.
https://www.foreignaffairs.com
Përshtati në shqip: Argumentum.al