Instituti Ndërkombëtar i Kërkimeve për Paqen në Stokholm (SIPRI) shpalli sot vlerësimin e tij vjetor për gjendjen e armëve, çarmatosjes dhe sigurisë ndërkombëtare. Gjetjet kryesore të SIPRI Yearbook 2025 janë se një garë e re bërthamore e rrezikshme po shfaqet në një kohë kur regjimet e kontrollit të armëve janë dobësuar ndjeshëm.
Arsenalet bërthamore të botës po zgjerohen dhe përmirësohen
Pothuajse të gjitha shtetet që posedojnë armë bërthamore—Shtetet e Bashkuara, Rusia, Mbretëria e Bashkuar, Franca, Kina, India, Pakistani, Republika Popullore Demokratike e Koresë (Koreja e Veriut) dhe Izraeli—kanë vazhduar programet intensive të modernizimit bërthamor në vitin 2024, duke përmirësuar armët ekzistuese dhe duke shtuar versione më të reja.
Nga gjithsej rreth 12,241 koka bërthamore që pritet të ketë bota në janar 2025, rreth 9,614 ishin në depozitat ushtarake për përdorim të mundshëm. Rreth 3,912 nga këto koka ishin të vendosura me raketa dhe avionë, ndërsa pjesa tjetër ishte në magazina qendrore. Pjesa më e madhe e kokave të vendosura, rreth 2,100, ishte në një gjendje të lartë gatishmërie operative në raketa balistike. Pothuajse të gjitha këto koka ishin të Rusisë ose të SHBA-së, por Kina mund të mbajë tani disa koka në raketa gjatë kohës paqeje.
Që nga fundi i Luftës së Ftohtë, demontimi gradual i kokave bërthamore të pensionuara nga Rusia dhe SHBA-ja ka qenë zakonisht më i shpejtë se vendosja e kokave të reja, duke rezultuar në një ulje të përgjithshme vit pas viti të inventarit global të armëve bërthamore. Ky trend mund të kthehet mbrapsht në vitet që vijnë, pasi ritmi i demontimit është ngadalësuar, ndërsa vendosja e armëve bërthamore të reja po shpejtohet.
“Epoka e uljes së numrit të armëve bërthamore në botë, që ka zgjatur që nga fundi i Luftës së Ftohtë, po vjen në fund,” tha Hans M. Kristensen, Anëtar i Lartë i SIPRI dhe Drejtor i Projektit të Informacioneve Bërthamore në Federatën e Shkencëtarëve Amerikanë (FAS). “Në vend të kësaj, ne po shohim një tendencë të qartë të rritjes së arsenaleve bërthamore, retorikës bërthamore më të ashpër dhe braktisjen e marrëveshjeve për kontrollin e armëve.”
Rusia dhe SHBA-ja së bashku zotërojnë rreth 90% të të gjitha armëve bërthamore. Madhësitë e depozitave të tyre ushtarake (kështu quhen kokat e përdorshme) duket se kanë mbetur relativisht të qëndrueshme në vitin 2024, por të dy shtetet po realizojnë programe të mëdha modernizimi që mund të rrisin madhësinë dhe larmishmërinë e arsenaleve të tyre në të ardhmen. Nëse nuk arrihet ndonjë marrëveshje e re për kufizimin e stokut të armëve bërthamore, duket se numri i kokave që ata do të vendosin në raketat strategjike do të rritet pas skadimit të Traktatit të 2010 për Masat për Uljen dhe Kufizimin e Armëve Strategjike (New START) në shkurt të 2026.
SHBA: Programi i modernizimit bërthamor të SHBA-së po përparon, por në vitin 2024 u përball me sfida në planifikim dhe financim që mund të vonojnë dhe të rrisin ndjeshëm kostot e arsenali të ri strategjik. Për më tepër, shtimi i armëve bërthamore jo-strategjike në arsenalin e SHBA-së do të shtojë më shumë presion në programin e modernizimit.
Rusia: Programi i modernizimit bërthamor i Rusisë gjithashtu përballon sfida, duke përfshirë dështimin e një prove dhe vonesën e raketës balistike ndërkontinentale Sarmat, si dhe përmirësimin më të ngadalshëm sesa pritej të sistemeve të tjera. Gjithashtu, rritja e kokave bërthamore jo-strategjike të Rusisë, e parashikuar nga SHBA-ja në vitin 2020, deri tani nuk është materializuar.
Megjithatë, është e mundur që vendosja e armëve bërthamore nga Rusia dhe SHBA-ja të rritet në vitet që vijnë. Rritja e Rusisë mund të ndodhë kryesisht si rezultat i modernizimit të forcave strategjike ekzistuese për të mbajtur më shumë koka në çdo raketë dhe riaktivizimin e disa silo-ve që ishin bosh në të kaluarën. Rritja e SHBA-së mund të ndodhë për shkak të vendosjes së më shumë kokave në lansuesit ekzistues, riaktivizimit të lansuesve të zbrazët dhe shtimit të armëve bërthamore jo-strategjike në arsenal. Avokatët e armëve bërthamore në SHBA po e shtyjnë këtë hap si një reagim ndaj vendosjes së armëve bërthamore të reja nga Kina.
SIPRI vlerëson se Kina tani ka të paktën 600 koka bërthamore.
Arsenali bërthamor i Kinës po rritet më shpejt se arsenali i çdo shteti tjetër, me rreth 100 koka të reja bërthamore çdo vit që nga viti 2023. Deri në janar të vitit 2025, Kina ka përfunduar ose është afër përfundimit të rreth 350 silosëve të rinj ICBM (raketa balistike ndërkontinentale) në tre fusha të mëdha shkretëtirash në veri të vendit dhe tre zona malore në lindje. Në varësi të mënyrës se si Kina do ta strukturojë forcën e saj, ajo mund të ketë potencialisht të paktën kaq shumë ICBM sa Rusia ose SHBA deri në fund të dekadës. Megjithatë, edhe nëse Kina arrin numrin maksimal të parashikuar prej 1500 kokash bërthamore deri në vitin 2035, ky numër do të jetë ende vetëm rreth një e treta e arsenaleve bërthamore të Rusisë dhe SHBA-së.
Ndërkohë, Britania e Madhe nuk besohet të ketë rritur arsenalin e saj bërthamor në vitin 2024, por pritet që stoku i kokave bërthamore të rritet në të ardhmen, pasi Rishikimi i Integruar i 2023 konfirmoi planet e mëparshme për të rritur kufirin e numrit të kokave. Gjatë fushatës zgjedhore, qeveria laburiste e zgjedhur në korrik 2024 shpalli angazhimin e saj për të vazhduar ndërtimin e katër nëndetësesh bërthamore të raketave balistike (SSBN), duke mbajtur kështu paralajmërimin bërthamor të vazhdueshëm të Britanisë dhe duke realizuar “të gjitha përmirësimet e nevojshme” të arsenalit bërthamor të saj në të ardhmen. Megjithatë, qeveria tani përballet me sfida të mëdha operacionale dhe financiare.
Në vitin 2024, Franca vazhdoi programet e saj për zhvillimin e një SSBN të tretë dhe një raketë të re ajrore me kruse, si dhe për rinovimin dhe përmirësimin e sistemeve ekzistuese, duke përfshirë një raketë balistike të përmirësuar me një modifikim të ri të kokës bërthamore.
India besohet se ka zgjeruar sërish paksa arsenalin e saj bërthamor në vitin 2024 dhe ka vazhduar zhvillimin e llojeve të reja të sistemeve për shpërndarjen e armëve bërthamore. Raketa të reja “me korniza”, të cilat mund të transportohen me kokat bërthamore të bashkuara, mund të jenë në gjendje të mbajnë kokat bërthamore gjatë periudhës së paqes dhe mund të mbajnë ndoshta edhe disa koka në çdo raketë, pasi të bëhen funksionale. Pakistani gjithashtu vazhdoi të zhvillonte sisteme të reja shpërndarjeje dhe të akumulonte material të fisionit në vitin 2024, duke sugjeruar se arsenali i tij bërthamor mund të rritet gjatë dekadës që vjen.
Në fillim të vitit 2025, tensionet mes Indisë dhe Pakistanit shpërthyen përkohësisht në një konflikt të armatosur.
“Kombinimi i goditjeve ndaj infrastrukturës ushtarake të lidhur me armët bërthamore dhe dezinformata e palëve të treta rrezikonte që një konflikt konvencional të kthehej në një krizë bërthamore,” tha Matt Korda, Anëtar i Lartë i SIPRI dhe Drejtor i Projektit të Informacioneve Bërthamore në Federatën e Shkencëtarëve Amerikanë (FAS). “Ky duhet të shërbejë si një paralajmërim i qartë për shtetet që synojnë të rrisin varësinë e tyre nga armët bërthamore.”
Koreja e Veriut vazhdon të japë përparësi programit të saj ushtarak bërthamor si një element kyç të strategjisë së sigurisë kombëtare. SIPRI vlerëson se vendi tani ka mbledhur rreth 50 koka bërthamore, disponon mjaftueshëm material fuzioni për të prodhuar deri në 40 koka të tjera dhe po përshpejton prodhimin e materialeve të tjera të fisionit. Zyrtarët e Koresë së Jugut paralajmëruan në korrik 2024 se Koreja e Veriut ndodhej në “fazat përfundimtare” të zhvillimit të një “armë bërthamore taktike”. Në nëntor të vitit 2024, lideri i Koresë së Veriut, Kim Jong Un, kërkoi një zgjerim “pa kufi” të programit bërthamor të vendit.
Izraeli—i cili nuk e pranon publikisht se posedon armë bërthamore—besohet gjithashtu se po modernizon arsenalin e tij bërthamor. Në vitin 2024, ai kreu një test të një sistemi të ri të shtytjes për raketa që mund të lidhet me raketat balistike të familjes Jericho, të afta për të mbajtur armë bërthamore. Izraeli duket gjithashtu se po përmirëson reaktorin e tij për prodhimin e plutonit në kompleksin Dimona.
Kontrolli i armëve në krizë përballë një gare të re armësh
Në hyrje të SIPRI Yearbook 2025, Drejtori i SIPRI-së, Dan Smith, paralajmëron për sfidat që po i bëhen kontrollit të armëve bërthamore dhe perspektivat e një gare të re armësh bërthamore.
Smith vëren se “kontrolli dypalësh i armëve bërthamore midis Rusisë dhe SHBA-së ka hyrë në krizë disa vite më parë dhe tani është pothuajse i mbyllur”. Ndërkohë që New START—traktati i fundit i mbetur i kontrollit të armëve bërthamore që kufizon forcat strategjike bërthamore të Rusisë dhe SHBA-së—mbetet në fuqi deri në fillim të vitit 2026, nuk ka shenja të negociatave për ta rinovuar ose zëvendësuar atë, as që ndonjëra nga palët dëshiron ta bëjë këtë. Presidenti i SHBA-së, Donald J. Trump, insistoi gjatë mandatit të tij të parë dhe tani ka përsëritur se çdo marrëveshje e ardhshme duhet gjithashtu të përfshijë kufizime për arsenalin bërthamor të Kinës—një kërkesë që do të shtonte një shtresë të re kompleksiteti në negociatat tashmë të vështira.
Smith gjithashtu lëshon një paralajmërim të fortë për rreziqet e një gare të re armësh bërthamore: “Shenjat janë se një garë e re armësh është duke u përgatitur, e cila përmban shumë më shumë rrezik dhe pasiguri se gara e fundit.” Zhvillimi i shpejtë dhe aplikimi i një varg teknologjish—për shembull në fushat e inteligjencës artificiale (IA), aftësive kibernetike, aseteve hapësinore, mbrojtjes raketore dhe teknologjisë kuantike—po i ripërcakton radikalisht mundësitë bërthamore, mbajtjen e paqes dhe mbrojtjen, duke krijuar kështu burime të mundshme pasigurie. Përparimet në mbrojtjen raketore dhe vendosja në oqean të teknologjisë kuantike mund të kenë një ndikim në vulnerabilitetin e elementeve kyçe të arsenaleve bërthamore të shteteve.
Për më tepër, pasi IA dhe teknologjitë të tjera përshpejtojnë marrjen e vendimeve gjatë krizave, rreziku i një konflikti bërthamor që shpërthen për shkak të keqkuptimeve, keqkomunikimit ose aksidenteve teknike është më i lartë.
Smith argumenton se, me të gjitha këto teknologji dhe variabla të rinj në lojë, “ideja e kush është përpara në garën e armëve do të jetë edhe më e paqartë dhe më e paarritshme se sa ishte herën e kaluar. Në këtë kontekst, formula të vjetra kryesisht numerike të kontrollit të armëve nuk do të mjaftojnë më.”
Më shumë shtete po shqyrtojnë mundësinë e zhvillimit ose pritjes së armëve bërthamore
Debatet e rivitalizuara kombëtare në Azinë Lindore, Europë dhe Lindjen e Mesme në lidhje me statusin dhe strategjinë bërthamore sugjerojnë se ka potencial për më shumë shtete që të zhvillojnë armët e tyre bërthamore.
Për më tepër, ka pasur një vëmendje të rinovuar ndaj marrëveshjeve për ndarjen e armëve bërthamore. Në vitin 2024, si Bjellorusia ashtu edhe Rusia e ripërsëritën pretendimin se Rusia ka vendosur armë bërthamore në territorin bjellorus, ndërsa disa shtete të NATO-s në Europë shprehën gatishmërinë për të pritur armë bërthamore të SHBA-së në territorin e tyre. Po ashtu, Presidenti i Francës, Emmanuel Macron, ripërsëriti deklaratat se parandalimi bërthamor i Francës duhet të ketë një “dimension evropian”.
“Është kritike të kujtojmë se armët bërthamore nuk garantojnë siguri,” tha Korda. “Siç e demonstroi mjaft qartë shpërthimi i fundit i armiqësive mes Indisë dhe Pakistanit, armët bërthamore nuk parandalojnë konfliktin. Ato gjithashtu vijnë me rreziqe të mëdha të eskalimit dhe keqkuptimeve katastrofike—sidomos kur dezinformata është e përhapur—dhe mund të përfundojnë duke bërë popullsinë e një shteti më të pasigurt, jo më të sigurt.”
Siguria dhe stabiliteti global në rrezik të rritur
Edicioni i 56-të i SIPRI Yearbook analizon përkeqësimin e vazhdueshëm të sigurisë globale gjatë vitit të kaluar. Luftërat në Ukrainë, Gaza dhe vende të tjera vazhduan, duke përkeqësuar ndarjet gjeopolitike, përveç kostove të rënda humane. Për më tepër, zgjedhja e Donald Trump ka krijuar pasiguri të shtuar—në Europë por edhe më larg—për drejtimin e ardhshëm të politikës së jashtme të SHBA-së dhe besueshmërinë e SHBA-së si aleat, dhurues apo partner ekonomik.
Përveç mbulimit të zakonshëm të detajuar mbi kontrollin e armëve bërthamore, çarmatimin dhe çështjet e mospërhapjes, SIPRI Yearbook ofron të dhëna dhe analiza mbi zhvillimet në shpenzimet ushtarake globale, transferet ndërkombëtare të armëve, prodhimin e armëve, operacionet paqeruajtëse shumëpalëshe, konfliktet e armatosura, kërcënimet kibernetike dhe digjitale, qeverisjen e sigurisë hapësinore dhe më shumë.
/SIPRI–Argumentum.al