Fokus
Në një epokë që karakterizohet nga ndryshime thelbësore në balancat e pushtetit global, teknologji të shpejta dhe sfida komplekse transnacionale, nevoja për një reformë të thellë të rendit ndërkombëtar është bërë më e dukshme se kurrë. Në këtë kontekst, Kina ka prezantuar një iniciativë të re dhe gjithëpërfshirëse për transformimin e qeverisjes globale, e njohur si Nisma për Qeverisjen Globale (Global Governance Initiative – GGI). Ky dokument konceptual, i publikuar pas fjalimit të Presidentit Xi Jinping në Samitin e Organizatës së Bashkëpunimit të Shangait (SCO) në Tianjin, shënon një moment kyç në strategjinë globale të Kinës dhe një përpjekje të përditësuar për të formësuar institucionet dhe mekanizmat që rregullojnë marrëdhëniet ndërkombëtare në shekullin e 21-të.
Sfida dhe Mangësitë e Rendit Ndërkombëtar Ekzistues
Në thelb të GGI qëndron vlerësimi se arkitektura aktuale e qeverisjes globale, e ndërtuar pas Luftës së Dytë Botërore dhe forcuar gjatë periudhës së ftohtë, është sot në një krizë funksionale dhe legjitimiteti. Dokumenti konceptual identifikon tre dobësi kyçe që e komprometojnë aftësinë e sistemit ndërkombëtar për t’u përballur me kërkesat e kohës:
- Nën-përfaqësimi i vendeve në zhvillim dhe ekonomive në rritje në institucionet kryesore ndërkombëtare, si Këshilli i Sigurimit të OKB-së, Fondi Monetar Ndërkombëtar dhe Banka Botërore. Kjo situatë nuk pasqyron më mirë peshën e tyre ekonomike dhe gjeopolitike dhe vazhdon të forcojë pabarazitë historike dhe mosbesimin midis aktorëve globalë.
- Dobësimi i autoritetit dhe legjitimitetit të së drejtës ndërkombëtare për shkak të përdorimit selektiv të normave dhe rregullave ndërkombëtare nga fuqitë më të mëdha, përfshirë sanksionet njëanshme dhe shmangien e mekanizmave shumëpalësh për zgjidhjen e mosmarrëveshjeve. Kjo minon funksionimin e një sistemi të bazuar në rregulla dhe nxit veprime që rrezikojnë stabilitetin global.
- Mungesa e kapaciteteve efektive për të adresuar sfidat bashkëkohore të natyrës shumëkomplekse, si ndryshimet klimatike, teknologjitë disruptive të inteligjencës artificiale, siguria kibernetike dhe rregullimi i hapësirës jashtëtokësore. Këto çështje kërkojnë bashkëpunim të ngushtë ndërkombëtar, por institucionet ekzistuese shpesh nuk janë të përgatitura ose të gatshme për të ofruar zgjidhje të koordinuara.
Pesë Angazhimet Thelbësore të GGI-së
Duke pasur parasysh këto sfida, GGI propozon një kuadër reformash të thella me pesë angazhime normativë të ndërthurura, të cilat synojnë të rigjallërojnë dhe modernizojnë rendin ndërkombëtar në përputhje me nevojat e botës së sotme:
- Barazia Sovrane – Thelbi i Qeverisjes Ndërkombëtare GGI riafirmon barazinë sovrane si parimin themelor të marrëdhënieve ndërkombëtare. Ky parim nënkupton që çdo shtet, pavarësisht madhësisë, fuqisë apo pasurisë, ka të drejtën absolute për të përcaktuar vetë rrugën e zhvillimit të tij dhe të marrë pjesë në proceset ndërkombëtare me të njëjtin nivel respekti dhe peshë vendimmarrëse. Në këtë kuadër, Kina thekson nevojën për demokraci më të madhe në arenën globale, duke sfiduar dominimin tradicional të disa fuqive të mëdha dhe duke kërkuar një përfaqësim më të drejtë për vendet në zhvillim dhe ato në rritje.
- Respektimi i Së Drejtës Ndërkombëtare si Këshilldhënës i Rendit Global Për të ruajtur legjitimitetin dhe stabilitetin, GGI thekson rëndësinë e zbatimit konsekuent dhe të barabartë të së drejtës ndërkombëtare. Kjo përfshin përputhshmërinë me Kartën e Kombeve të Bashkuara dhe zhvillimin e normave të reja ligjore nëpërmjet negociatave gjithëpërfshirëse, veçanërisht në fushat e teknologjisë, klimës dhe hapësirës kibernetike. Iniciativa paralajmëron kundër praktikave të aplikimit selektiv dhe nënvizon nevojën për një sistem juridik ndërkombëtar të bazuar në konsensus dhe drejtësi.
- Multilateralizmi si Mjet Kryesor i Bashkëpunimit Global GGI e sheh multilateralizmin jo vetëm si një normë diplomatike, por si një domosdoshmëri për zgjidhjen e problemeve që përfshijnë të gjithë komunitetin ndërkombëtar. Dokumenti nënvizon rolin thelbësor të Kombeve të Bashkuara, duke kërkuar forcimin e autoritetit të OKB-së dhe refuzimin e çdo marrëveshjeje që shmang ose dobëson mekanizmat shumëpalësh. Ky angazhim është një përgjigje direkte ndaj tendencave unilaterale dhe bilateraliste që kanë përkeqësuar fragmentimin dhe krizën e legjitimitetit global.
- Qasja e Fokusuar te Njerëzit – Njerëzit në Qendër të Qeverisjes Globale Një dimension i rëndësishëm i GGI është përqendrimi në përmirësimin e jetës së njerëzve në të gjithë globin. Reforma e qeverisjes globale duhet të synojë uljen e pabarazive ekonomike dhe sociale, përmirësimin e shëndetit publik, sigurimin e zhvillimit të qëndrueshëm dhe mbrojtjen e mjedisit. Dokumenti nënvizon se legjitimiteti i një sistemi global qëndron në aftësinë e tij për t’u përgjigjur në mënyrë efektive ndaj kërkesave dhe pritshmërive të popullsive në mbarë botën.
- Dërgimi i Rezultateve Konkret dhe Matshëm – Reforma si Proces i Vërtetë dhe Jo Retorik GGI kërkon një qasje pragmatike, ku reforma të mos mbetet thjesht një çështje deklarative apo simbolike, por të shoqërohet me hapa konkret në fusha kyçe si arkitektura financiare ndërkombëtare, politika klimatike dhe teknologjia. Dokumenti nënvizon rolin e vendeve të zhvilluara në sigurimin e mallrave publike globale dhe nevojën për një solidaritet më të thellë midis vendeve në zhvillim, për të ndihmuar në adresimin e sfidave të përbashkëta.
GGI si Një Vizion Reformist dhe Jo Revolucionar
Në dallim nga disa iniciativa që sfidojnë rendin ndërkombëtar të bazuar në Kombe të Bashkuara dhe legjitimitetin e së drejtës ndërkombëtare, GGI synon të jetë një proces konstruktiv reformash që forcojnë institucionet ekzistuese dhe sigurojnë një adaptim më të mirë ndaj sfidave të reja. Kjo qasje reformiste synon të korrigjojë pabarazitë dhe dobësitë pa rrezikuar stabilitetin global, duke ruajtur qendrën e sistemit ndërkombëtar në mekanizmat shumëpalësh dhe parimet themelore që kanë kontribuar në paqen dhe bashkëpunimin ndërkombëtar që prej vitit 1945.
Mesazhi i Kinës në Arenën Ndërkombëtare
Në fjalën e tij përmbyllëse në Samitin e SCO-së, Ministri i Jashtëm kinez Wang Yi përshkroi GGI si një shprehje të përgjegjësisë globale të Kinës dhe një përgjigje ndaj krizave të thella të pasigurive dhe fragmentimit në skenën ndërkombëtare. Ai vuri në dukje se iniciativa ka gjetur mbështetje në disa vende dhe organizata ndërkombëtare, duke u bërë një faktor i rëndësishëm në diskutimet e ardhshme për reformën e rendit global.
Në kuadër të politikës së jashtme kineze, GGI reflekton një hap të ri drejt një roli më aktiv dhe ndikuese të Kinës si një arkitekte kryesore e sistemeve dhe mekanizmave të ardhshëm ndërkombëtarë. Kjo nismë synon të transformojë rolin e Kinës nga një pjesëmarrëse në qeverisjen globale në një udhëheqëse që përpiqet të hartojë vizionin dhe praktikat që do të përcaktojnë shekullin e ardhshëm.
Në këtë mënyrë, Nisma për Qeverisjen Globale (GGI) reflekton një përpjekje të strategjike dhe të menduar mirë nga Kina për të adresuar deficitet thelbësore të sistemit ndërkombëtar të qeverisjes globale. Ajo synon të krijojë një kuadër më inkluziv dhe funksional, duke vënë në qendër barazinë sovrane, sundimin e së drejtës dhe multilateralizmin si shtylla kyçe të stabilitetit dhe legjitimitetit global. Megjithatë, realizimi praktik i këtyre objektivave do të kërkojë jo vetëm mirëkuptim dhe bashkëpunim nga aktorët kryesorë të skenës ndërkombëtare, por edhe një ndryshim substancial në dinamikat e pushtetit dhe interesave të përplasuara.
Sfidat për GGI janë të shumta: nga rezistenca e disa fuqive të mëdha që mund të kundërshtojnë një ristrukturim më demokratik të institucioneve ndërkombëtare, te vështirësitë e harmonizimit të normave ligjore dhe politikat në fusha të reja si teknologjia dhe klima. Në këtë kuadër, GGI duhet të përballojë dilemat mes aspiratave për reformë thelbësore dhe nevojës për të ruajtur stabilitetin e rendit ekzistues.
Nga ana tjetër, GGI tregon se Kina është e gatshme të marrë një rol më të përgjegjshëm dhe udhëheqës në arkitekturën globale, duke sfiduar perceptimet tradicionale mbi marrëdhëniet ndërkombëtare dhe duke synuar të formësojë një sistem që i përgjigjet më mirë botës së shumëzuar dhe të ndërlidhur të sotme. Kjo iniciativë, ndërsa mbetet në fazat fillestare të zbatimit, mund të jetë katalizatori për një dialog të ripërtërirë mbi mënyrën se si institucione të vjetra dhe të reja mund të bashkëpunojnë për të përballuar sfidat e një epoke në transformim.
Në këtë mënyrë, GGI përbën një shtysë të rëndësishme për reflektim dhe veprim, duke shfaqur jo vetëm ambiciet kineze, por edhe nevojën globale për një rend ndërkombëtar që është më i drejtë, efektiv dhe i qëndrueshëm.
/Argumentum.al