Çfarë efekti afatgjatë kanë pasur sulmet e Hamasit të 7 tetorit dhe reagimi i vazhdueshëm i Izraelit në Gaza në strategjinë e SHBA-së në Lindjen e Mesme? Përgjigja për këtë pyetje po shfaqet dhe ditët e fundit dhanë dy dritare në qasjen e administratës Biden ndaj konfliktit dhe ndaj Lindjes së Mesme dhe sfidave të sigurisë globale më gjerësisht.
Lirimi i pritshëm i Hamasit i disa prej pengjeve të tij në këmbim të një pauze në luftime është vetëm hapi i parë i rrugës së administratës për të zgjidhur konfliktin e Gazës dhe për të adresuar burimet më të gjera të destabilitetit në rajon. Parimet që drejtojnë qasjen janë, në fakt, të pandryshuara nga përpara 7 tetorit. Dhe ndërsa konflikti ka rritur urgjencën për Shtetet e Bashkuara për t’u përfshirë në rajon, ai është vetëm një nga disa zhvillime që kërkojnë ripërtëritje të lidershipit të SHBA.
Dritarja më e fundit në të menduarit e administratës ishte fjalimi i Koordinatorit të Shtëpisë së Bardhë për Lindjen e Mesme Brett McGurk në Dialogun Manama 2023 në Bahrein të shtunën. Dritarja e dytë ishte editoriali i presidentit Joe Biden në Washington Post, “SHBA nuk do të tërhiqet nga sfida e Putinit dhe Hamasit”. Veçanërisht, komentet e McGurk në Manama erdhën si pjesë e përpjekjeve të administratës për të siguruar një armëpushim të përkohshëm në Gaza dhe lirimin e një pjese të pengjeve të mbajtura nga Hamasi, në një marrëveshje të shpallur të martën që do të përfshijë gjithashtu Izraelin që të lirojë dhjetëra të burgosur palestinezë. (Katari ishte ndërmjetësi kryesor në marrëveshje.)
Qartësia në atë që Biden dhe McGurk paraqitën ditët e fundit erdhi nga qëndrueshmëria e gjuhës, e cila gjurmon një rrugë nga takimet e Bidenit në vitin 2022 në Arabinë Saudite me udhëheqjen e Këshillit të Bashkëpunimit të Gjirit. Ata ndjekin pesë parimet udhëzuese që McGurk paraqiti si një “doktrinë Biden” për Lindjen e Mesme në Këshillin Atlantik në shkurt: partneritetet, parandalimi, diplomacia, integrimi dhe vlerat. Në rolin tim të mëparshëm në Këshillin e Sigurisë Kombëtare që punonte nën McGurk, pashë që këto parime të zhvillohen drejtpërdrejt, siç u shfaqën në udhëtimin e Bidenit në 2022 në rajon dhe në qasjen e Strategjisë së Sigurisë Kombëtare të vitit 2022 në Lindjen e Mesme.
Edhe pas sulmeve të 7 tetorit, këto pesë parime mbështesin hapat që Shtetet e Bashkuara po ndërmarrin sot, duke përfshirë afirmimin e mbështetjes së hekurt të Shteteve të Bashkuara për sigurinë e Izraelit. Megjithatë, si Biden ashtu edhe McGurk theksuan një rrugë për sigurinë e Izraelit që është strategjike në natyrë dhe shkon përtej një garancie të bazuar në fuqinë e fortë. Në të vërtetë, ata e bëjnë të qartë se siguria afatgjatë e Izraelit varet nga lejimi i popullit palestinez që të jetojë i sigurt në një shtet të vetin. Shtetet e Bashkuara janë unike në aftësinë e tyre për të garantuar sigurinë e Izraelit dhe për të detyruar përparimin drejt një zgjidhjeje të qëndrueshme me dy shtete. Editoriali i Biden, komentet e McGurk në Manama dhe komentet e lidhura me Sekretarin e Shtetit të SHBA Antony Blinken në një takim të Grupit të Shtatë (G7) më 8 nëntor përmbajnë të njëjtat elementë që përcaktojnë këtë rrugë.
Këta elementë përfshijnë pesë hapa parandalues për Gazën: 1) nuk ka zhvendosje të dhunshme të palestinezëve brenda Gazës, 2) asnjë riokupim izraelit të Gazës, 3) asnjë reduktim të territorit të Gazës, 4) mos përdorim të Gazës për të sulmuar përsëri Izraelin dhe 5) jo rrethimi i popullatës civile.
Pesë hapat afirmativë për të arritur një zgjidhje të qëndrueshme të krizës shikojnë drejt një rendi të përmirësuar të së ardhmes: 1) Populli palestinez duhet të jetë në qendër të Gazës pas krizës; 2) Bregu Perëndimor dhe Gaza duhet të kthehen në qeverisje të unifikuar; 3) Izraeli duhet të jetë i sigurt; 4) Gazanët kanë nevojë për përmirësime të cilësisë së jetës; dhe 5) Gazës i duhet një mekanizëm i qëndrueshëm rindërtimi.
Faktorët e ndërlidhur që drejtojnë strategjinë e SHBA
Ekziston rreziku që në këtë moment të tensionuar të shihet konflikti i izoluar. Nevoja më imediate është zgjidhja e konfliktit Izrael-Hamas, rivendosja e parandalimit izraelit dhe përparimi drejt një zgjidhjeje me dy shtete. Por kjo duhet të bëhet së bashku me një grup më të gjerë veprimesh të SHBA, duke përfshirë:
-Komunikimi i angazhimit të Shteteve të Bashkuara ndaj rajonit pas tërheqjes së SHBA-së në vitin 2021 nga Afganistani dhe reduktimeve pasuese të pozicionit të mbrojtjes së SHBA-së
-Kundër zgjerimit kinez
-Kundërshtimi i pushtimit në shkallë të plotë të Ukrainës nga Rusia, i cili ka implikime për Lindjen e Mesme
-Kundër agresionit rajonal iranian
-Nxitja e shtrirjes midis Izraelit dhe Arabisë Saudite
Shtetet e Bashkuara duhet t’i ndërmarrin këto veprime sepse është entiteti i vetëm që ushtron një mbizotërim ndikimi mbi të gjithë faktorët e ndërlidhur në lojë.
Konflikti Izrael-Hamas. Sulmi i Hamasit më 7 tetor shkatërroi besueshmërinë parandaluese të Izraelit. Ky do të kishte ndodhur edhe nëse Izraeli do të kishte mundur të eliminonte Hamasin gjatë javëve të fundit. Imazhi i Izraelit si një forcë kundërbalancuese kundër Iranit është zvogëluar përkohësisht. Rrjedhimisht, Shtetet e Bashkuara vendosën dy grupe sulmuese transportuese dhe kapacitete të tjera të rëndësishme ushtarake në rajon me qëllimin për të penguar Iranin dhe përfaqësuesit e tij nga zgjerimi i konfliktit. Shtetet e Bashkuara kanë kryer gjithashtu tre sulme të veçanta vetëmbrojtjeje kundër përfaqësuesve iranianë në Siri gjatë javëve të fundit. Ndërsa fushata e Izraelit në Gaza synon të eliminojë Hamasin dhe të rivendosë parandalimin, një numër i konsiderueshëm i viktimave civile do ta bëjnë më të vështirë një zgjidhje politike pas konfliktit me popullsinë palestineze në Gaza dhe Bregun Perëndimor. Kjo zgjidhje, dhe pranimi rajonal arab i saj, do të ketë ndikim më të madh mbi sigurinë e Izraelit sesa përpjekjet e tij afatshkurtëra kundër Hamasit.
Afganistani dhe ribalancimi i pozicionit global të vitit 2021. Ashtu si Shtetet e Bashkuara po tërhiqeshin nga Afganistani, ato po zhvendosnin gjithashtu sasi të konsiderueshme të aftësive të tyre luftarake më të afta nga Lindja e Mesme në Evropë dhe Azi. Pavarësisht fjalëve të garancisë nga zyrtarë të lartë të administratës Biden në atë kohë, udhëheqësit në rajon i panë këto lëvizje si një shenjë se Shtetet e Bashkuara nuk ishin më të përkushtuara për mbrojtjen e rajonit. Së bashku me mbajtjen e Kongresit për shitjen e armëve në Arabinë Saudite dhe Emiratet e Bashkuara Arabe (EBA), disa shtete rajonale zgjodhën të diversifikonin marrëdhëniet e tyre të sigurisë me vende të tilla si Kina. Lëvizjet e fundit të administratës për të vendosur marrëveshje të reja sigurie në rajon, si dhe për të zhbllokuar shitjet e armëve, janë një mjet për të mbajtur shtetet kyçe rajonale të lidhura me një rend rajonal të udhëhequr nga SHBA-ja, i cili varet së pari nga zgjidhja e konfliktit të Gazës.
Kundër zgjerimit kinez. Ndërsa disa shtete të Lindjes së Mesme zgjeruan marrëdhëniet e tyre ushtarake dhe teknologjike me Republikën Popullore të Kinës, ky diversifikim krijoi një rreth vicioz ku prania e teknologjisë dhe infrastrukturës kineze e bëri më të vështirë ofrimin e alternativave të SHBA-së. Për dy vitet e fundit, administrata Biden ka punuar për t’i bërë shtetet rajonale të heqin dorë nga disa sisteme të teknologjisë kineze, duke ofruar alternativa amerikane. Më tej, për të kundërshtuar investimet në infrastrukturën ekonomike kineze, Shtetet e Bashkuara njoftuan nisjen e korridorit ekonomik Indi-Lindje e Mesme-Evropë gjatë Samitit të Grupit të Njëzet (G20) 2023. Pavarësisht përfitimeve të tij të mundshme ekonomike, korridori do të varet nga një Lindje e Mesme e integruar – e cila do të kërkojë gjithashtu zgjidhjen pozitive të konfliktit të Gazës.
Mbështetja e Ukrainës kundër Rusisë. Diplomatikisht, rajoni i Lindjes së Mesme ka votuar në mbështetje të Ukrainës në Kombet e Bashkuara. Megjithatë, rajoni nuk ka ofruar publikisht mbështetje ushtarake për të ndihmuar Ukrainën t’i rezistojë pushtimit në shkallë të plotë të Rusisë. Rajoni ose ka kërkuar të izolohet nga pasojat ndërkombëtare të pushtimit, të tilla si mungesa e ushqimit dhe inflacioni në Egjipt dhe Jordani, ose të përfitojë nga rritja e çmimeve të energjisë, si në rastin e Arabisë Saudite, Emiratet e Bashkuara Arabe dhe Katar. Në mënyrë domethënëse, Izraeli ka mbetur në periferi të konfliktit të Ukrainës për shkak të nevojës së Izraelit për pranimin e Rusisë ndaj sulmeve izraelite kundër objektivave të lidhura me Iranin në Siri. Megjithëse administrata Biden ka punuar për të kundërshtuar përpjekjet ruse për të përdorur rajonin për të anashkaluar sanksionet, lidershipi i SHBA-së në rajon mbetet i rëndësishëm për të parandaluar Rusinë që të ketë akses në zbrazëtirat e sanksioneve. Siç artikuloi Biden, mbështetja e SHBA për Ukrainën ka rëndësi reputacioni për rajonin duke komunikuar angazhimin e Shteteve të Bashkuara për të zmbrapsur agresionin dhe ruajtjen e rendit botëror.
Kundër Iranit. Për shkak të fushatës së “presionit maksimal” të administratës Trump kundër Iranit, sulmit të saj në vitin 2020 kundër komandantit të Forcave Quds të Korpusit të Gardës Revolucionare iraniane Qasem Soleimani dhe vullnetit të demonstruar të Iranit për të kryer sulme shtet-më-shtet kundër Arabisë Saudite dhe Emiratet e Bashkuara Arabe, administrata Biden filloi me një qasje depresioni në rajon. Kjo kishte për qëllim të reduktonte potencialin për konflikt në rajon dhe rezultoi në një armëpushim të dobët, por të qëndrueshëm në Jemen. Më tej, megjithëse Shtetet e Bashkuara kryen disa sulme të kalibruara në Siri, sulmet nuk çuan në përshkallëzim. Megjithatë, ulja e pozicionit ushtarak të SHBA-së dhe ngecja e shitjeve të armëve të SHBA-së për partnerët në rajon, ka nënkuptuar se megjithëse rajoni ishte nën presion, frenimi kundër Iranit bazohej në variabla, siç është besueshmëria parandaluese e Izraelit, që ishin subjekt i ndryshimit.
Nxitja e shtrirjes saudite-izraelite. Në gjysmën e parë të administratës së Bidenit, Shtetet e Bashkuara ndoqën diplomacinë për të ulur presionin në rajon dhe për të lidhur Arabinë Saudite me Izraelin. Kjo shpjegon pse udhëtimi i parë i Biden në rajon ishte në Izrael dhe Arabinë Saudite në vitin 2022. Gjithashtu shpjegon pse administrata po ndiqte si normalizimin saudito-izraelit, ashtu edhe marrëveshjet e sigurisë që do të sinjalizonin angazhimin e Shteteve të Bashkuara për sigurinë e rajonit. Dividentët diplomatikë të kësaj përpjekjeje pritej të zhbllokonin plotësisht shitjet e armëve amerikane në Arabinë Saudite, si dhe të mundësonin aspekte praktike të korridorit ekonomik Indi-Lindje e Mesme-Evropë. Kjo përpjekje është pezulluar për shkak të konfliktit Izrael-Hamas, por vizita e fundit e ministrit saudit të mbrojtjes, Princit Khalid bin Salman në Shtëpinë e Bardhë dhe Pentagon tregoi gatishmërinë e sauditëve për të rifilluar këtë proces në një moment në të ardhmen.
Deri më tani, Shtetet e Bashkuara kanë zbutur me sukses rreziqet e menjëhershme ushtarake të lidhura me sulmin e Hamasit në tetor, dhe një zgjerim të rëndësishëm rajonal të konfliktit. Megjithëse konflikti Izrael-Hamas është larg përfundimit, armëpushimi i përkohshëm i shpallur dhe lirimi i pjesshëm i pengjeve hapin rrugë për ndihmë humanitare dhe diplomaci të zgjeruar. Këto përpjekje të fundit mund të shërbejnë për të reduktuar tensionin ndërmjet qëllimit të Izraelit për të eliminuar Hamasin dhe viktimat e pasojës të civilëve dhe përkeqësimin e kushteve humanitare. Duke ndihmuar në arritjen e këtij përparimi, është e qartë se Shtëpia e Bardhë e kupton se kërkesat afatgjata të sigurisë të Izraelit mbeten të bashkangjitura me deklaratat e Biden në lidhje me nevojën për të mbrojtur jetët e civilëve dhe që Izraeli të mos veprojë si një forcë okupuese në Gaza.
Siguria afatgjatë në Lindjen e Mesme do të fillojë me aftësinë për të mbajtur një rend të qëndrueshëm parandalues rajonal kundër Iranit dhe përfaqësuesve të tij. Meqenëse Rishikimi Global i Qëndrimit 2021 tregoi se Shteteve të Bashkuara u mungojnë forcat për të mbajtur një qëndrim të rëndësishëm dhe të përhershëm të mbrojtjes në Lindjen e Mesme, ky rend rajonal do të varet nga presioni i Shteteve të Bashkuara drejt një zgjidhjeje me dy shtete. Ky progres do t’i lejojë Izraelit të normalizojë marrëdhëniet e tij me Arabinë Saudite dhe të integrohet në mënyrë më gjithëpërfshirëse në rajon. Në krye të përfitimeve të normalizimit të zgjeruar, marrëveshjet e sigurisë së SHBA-së, të cilat shtetet rajonale po kërkojnë, do të sinjalizojnë angazhimin e Shteteve të Bashkuara për mbrojtjen e rajonit. Siç artikulojnë Biden dhe McGurk, suksesi i ardhshëm i këtyre përpjekjeve, në shumë mënyra, varet nga mënyra se si Shtetet e Bashkuara mund t’i formësojnë veprimet izraelite. Një hap i parë i lavdërueshëm në këtë rrugë është armëpushimi i përkohshëm dhe lirimi i pjesshëm i pengjeve.
/Përshtati në shqip: Argumentum.al