Kryeministri nacionalist i Hungarisë Viktor Orbán mund të marrë frenat në Këshillin Evropian në korrik, nëse udhëheqësit e BE-së nuk mund të gjejnë me shpejtësi një pasardhës të presidentit aktual.
Charles Michel njoftoi papritur të shtunën se ai do të ishte kandidati kryesor për partinë e tij liberale belge – Lëvizja Reformiste (MR) – në zgjedhjet evropiane që mbahen më 6-9 qershor.
Kjo do të thotë se Michel, një ish-kryeministër belg që ka kryesuar Këshillin Evropian që nga viti 2019, ka shumë gjasa që të zgjidhet si anëtar i Parlamentit Evropian (MEP) dhe të largohet si shef i Këshillit pas zgjedhjeve.
27 krerët e qeverive të BE-së tani kanë më pak se gjashtë muaj për të emëruar pasardhësin e tij. Roli i Presidentit përfshin kryesimin e takimeve të Këshillit Evropian dhe ndërmjetësimin e marrëveshjeve ndërmjet shteteve anëtare, duke përfshirë vendimet e ndjeshme të buxhetit dhe politikës së jashtme.
Sipas traktateve të BE-së, në mungesë të një presidenti, vendi që mban presidencën e rradhës gjashtëmujore të Këshillit merr përgjegjësinë e përkohshme. Kjo do të thotë se pa një pasardhës, kryeministri i Hungarisë Viktor Orbán do të merrte kontrollin e Këshillit kur vendi i tij të marrë presidencën e rradhës më 1 korrik.
Një burim i Këshillit Evropian hodhi poshtë përçarjen e mundshme të njoftimit të befasishëm të Michel, duke thënë se vendimi për pasardhësin e tij “duhej të ndodhte në qershor 2024”.
“Prandaj është e mundur që presidenti i ardhshëm i Këshillit Evropian të fillojë detyrën e tij në verën e vitit 2024, nëse Këshilli Evropian vendos kështu”, tha burimi.
Zgjedhjet evropiane të qershorit do të shkaktojnë një riorganizim të posteve kryesore të Brukselit, por procesi ndonjëherë zgjat me muaj për shkak të natyrës së ndërlikuar të diskutimeve dhe nevojës për të siguruar ekuilibrin politik, gjeografik dhe gjinor midis emërimeve.
Alarmi u ngrit për marrjen e mundshme të Orbanit
Mundësia e marrjes së ndikimit të Orbanit në Bruksel në gjysmën e dytë të vitit ka trembur shumë njerëz në kryeqytetin e BE-së. Kryeministri nacionalist, i parë së fundmi duke shtrënguar dorën e presidentit rus Vladimir Putin në Pekin, është famëkeq se është një gjemb në sy të Brukselit.
Paketa e propozuar e bllokut prej 50 miliardë eurosh në mbështetje financiare afatgjatë për Ukrainën aktualisht është duke u ndalur pasi Orbán vuri veton ndaj miratimit të saj gjatë një samiti të Këshillit Evropian në dhjetor.
Ai pasoi lëshimin e 10 miliardë eurove në fondet e BE-së për Budapestin, të ngrira më parë për shkak të kthimit prapa sundimit të ligjit. Ky veprim nxiti spekulimet se Orbán po përdor të drejtën e vetos në Këshill për t’i bërë presion Brukselit që të shkrijë më shumë para të ngrira.
Orbán gjithashtu përdor vazhdimisht retorikën anti-BE për të nxitur ndjenjën euroskeptike në audiencën e tij të brendshme në Hungari.
Qeveria e tij kohët e fundit shënjestroi personalisht Presidenten e Komisionit Evropian Ursula von der Leyen në një fushatë billborde dhe la të kuptohej se Brukseli donte të “krijonte geto emigrantësh në Hungari” në një konsultim publik nxitës.
Ligjvënësit e BE-së në të kaluarën kanë hedhur dyshime mbi besueshmërinë e Hungarisë dhe Orbanit për të marrë presidencën e Këshillit në gjysmën e dytë të vitit 2024.
Në një rezolutë jodetyruese të miratuar qershorin e kaluar, eurodeputetët vunë në pikëpyetje “si Hungaria do të jetë në gjendje ta përmbushë këtë detyrë në mënyrë të besueshme në vitin 2024, duke pasur parasysh mospërputhjen e saj me ligjin e BE-së dhe vlerat e parashikuara në nenin 2 (të traktateve të BE-së). si dhe parimin e bashkëpunimit të sinqertë”.
Pavarësisht se nuk ka kompetenca ekzekutive, shteti i BE-së që mban presidencën e Këshillit mund të ushtrojë ndikim të rëndësishëm mbi funksionimin e institucionit duke vendosur axhendën, duke pritur takime, duke drejtuar negociatat dhe duke organizuar votimet.
Nëse përgjegjësitë e presidentit bien përkohësisht në duart e Orbanit, kjo mund të rrisë kapacitetin e tij për të formësuar kalendarin legjislativ të BE-së në gjashtë muajt e fundit të vitit 2024.
Por Alemanno i tha Euronews se ai beson se udhëheqësit nuk janë të shqetësuar nga perspektiva që Orbán të hyjë përkohësisht për të bërë punën.
“Unë nuk jam aq i sigurt se liderët evropianë kanë kaq frikë nga zoti Orbán,” shpjegoi Alemanno.
“Përndryshe ata do të kishin marrë shumë më tepër masa për të kundërshtuar qëndrimin e tij sfidues ndaj (…) politikës së jashtme dhe shtetit të së drejtës dhe një sërë çështjesh,” tha ai, duke shtuar se roli i Orbanit do të kufizohej në kryesimi i mbledhjeve nëse duhet të ndërhyjë.
Fillon numërimi mbrapsht për emërimin e pasuesit
Shefat e Këshillit Evropian janë zakonisht ish-krerë shtetesh, me preferencë për liderë të aftë në negociata komplekse ose me përvojë në menaxhimin e qeverive të koalicionit.
Emrat e spekuluar për këtë rol përfshijnë kryeministrin aktual të përkohshëm të Holandës Mark Rutte, i cili u detyrua të jepte dorëheqjen në korrik në mes të një përçarjeje të koalicionit mbi çështjen e emigracionit, ose ish-kryeministri i Luksemburgut, Xavier Bettel.
Kryeministri i përkohshëm i Portugalisë Antonio Costa u spekulua gjithashtu për këtë rol, por kandidatura e tij mund të dëmtohet nga një hetim i gjerë korrupsioni që përfshin ndihmësit e tij kryesorë.
Traktatet e BE-së lejojnë gjithashtu 27 udhëheqësit të ndryshojnë rregullat nëse nuk arrijnë të emërojnë një pasardhës. Katërmbëdhjetë shtete anëtare, që përfaqësojnë një shumicë të thjeshtë, mund të votojnë për të bllokuar Orban nga marrja e përkohshme e përgjegjësive të presidentit dhe të emërojë një shef tjetër të përkohshëm.
Alemanno parashikon se një pasardhës “i përkohshëm, i përkohshëm” do të gjendet në kohën e duhur, me një zëvendësim të përhershëm që do të emërohet më pas sipas votimit të qershorit.