Nga Florent Marciacq*
NATO u mblodh në Uashington më 9-11 korrik për të festuar 75 vjetorin e saj. Ishte një mundësi për të theksuar rolin vendimtar të Aleancës në të kaluarën, veçanërisht në Ballkanin Perëndimor, dhe për të krijuar një vizion strategjik për të ardhmen e saj. Lufta e qëndrueshme e zhvilluar nga Federata Ruse në Ukrainë, konkurrenca e rritur gjeopolitike dhe sulmet transnacionale ndaj demokracisë e shtynë Aleancën të sinjalizojë unitet dhe angazhim strategjik.
Samiti, megjithatë, i përmbushi këto pritshmëri vetëm në një masë të kufizuar. Sigurisht, bëhej fjalë për Ukrainën dhe Presidentin Biden. Udhëheqësit e NATO-s vlerësuan udhëheqjen e Biden dhe hapat që NATO ka bërë nën administrimin e tij në mobilizimin e mbështetjes për Ukrainën. NATO luajti një rol të rëndësishëm në bashkimin e aleatëve kundër pushtimit të Rusisë në vitin 2022; ajo u zgjerua drejt Finlandës dhe Suedisë dhe tani më shumë se dy të tretat e anëtarëve të saj përmbushin angazhimin e tyre dy për qind për shpenzimet e mbrojtjes. Nga ky këndvështrim, Samiti i NATO-s përmbushi pritshmëritë e saj.
Pavarësisht këtij suksesi, samiti kishte gjithashtu një ton disi të zymtë. Fushata e vazhdueshme zgjedhore në SHBA dhe debatet rreth kandidaturës së Presidentit Biden ndikuan në atmosferë. Aleatët lundruan me kujdes, duke u përpjekur për ta bërë samitin të suksesshëm duke shmangur çështjen e afërt të ndryshimeve të mundshme në udhëheqjen e SHBA-së, të cilat mund të minojnë përparimin e arritur në samit. Pasiguritë në zgjedhjet në SHBA, kryesisht, por edhe shqetësimet për rezultatet e zgjedhjeve në Evropë, tërhoqën vëmendjen e liderëve nga reflektimet afatgjata mbi të ardhmen e Aleancës.
Ndërsa samiti mund të kishte përmbushur qëllimin e menjëhershëm për të mbledhur mbështetje për Ukrainën, pavarësisht ndarjeve të konsiderueshme midis aleatëve, ai nuk arriti të ofrojë një strategji gjithëpërfshirëse afatgjatë. Diskutimet trajtuan sfidat e sigurisë të Ukrainës në Evropë, por nuk përfshinin Ballkanin Perëndimor në tablonë strategjike, me liderët që dukeshin të kënaqur me ruajtjen e status quo-së aktuale, megjithëse të brishtë.
Lidhja mes sigurisë dhe demokracisë
Më shumë se një aleancë ushtarake, NATO është një aleancë politike me potencial për të rikalibruar dhe forcuar vlerat demokratike. Ndërsa aleatët e NATO-s u mblodhën në Uashington gjatë përvjetorit të 75-të, udhëheqësit e NATO-s dështuan ta shfrytëzonin këtë mundësi për të rikalibruar gatishmërinë e Aleancës në lidhje me ndryshimin e peizazhit të sigurisë dhe sfidat gjithnjë të pranishme të sigurisë.
Sipas pritshmërive, Samiti i Uashingtonit supozohej të ishte vendi për të strategjizuar dhe për të kapitalizuar përpjekjet për forcimin e demokracisë, veçanërisht duke pasur parasysh faktin se administrata aktuale e SHBA-së kërkon ta përfytyrojë luftën në Ukrainë si betejë e demokracisë kundër autokracisë. Ndërkohë që shtetet anëtare me tendenca autokratike brenda NATO-s, si Hungaria dhe Turqia, mund ta kishin kufizuar këtë ambicie, samiti duhet të ishte një mundësi për të përforcuar një axhendë demokratike brenda aleancës, e cila, pavarësisht se duket kohezive, nuk duket të jetë plotësisht. të përafruar kur bëhet fjalë për të ardhmen e saj.
Një detyrë po aq e rëndësishme ishte njohja e agjencisë së NATO-s në mbështetjen e stabilitetit dhe demokratizimit rajonal, veçanërisht në Ballkanin Perëndimor. Pritej që ky samit të jepte vendime të qarta dhe konkrete për të shënuar 75-vjetorin, pasi u mbajt në Uashington, D.C., një vend i përshtatshëm për të përforcuar përpjekjet strategjike transatlantike në rajon. Ndërsa bota bëhet më e paqëndrueshme dhe e paparashikueshme, me shfaqjen e vatrave të konfliktit, samiti nuk duhet të fokusohet vetëm në qëllimet afatshkurtra të sigurisë si në dekadën e kaluar në Ballkanin Perëndimor. Ai gjithashtu duhet të theksojë rëndësinë e ruajtjes dhe promovimit të barabartë të vlerave demokratike.
Megjithatë, në Deklaratën e Samitit, aleatët mbetën të paqartë në lidhje me Ballkanin Perëndimor, duke u fokusuar në stabilitetin afatshkurtër – një qasje që është dëshmuar problematike në dekadën e fundit. Ky samit paraqiti një mundësi ideale për të nxitur unitetin demokratik midis aleatëve në SHBA dhe BE, duke qëndruar vigjilentë ndaj përpjekjeve ruse për të çuar përpara axhendën e saj autoritare në Ukrainë dhe në Ballkanin Perëndimor.
Imperativi i NATO-s për Ukrainën
Ndërsa pushtimi rus në shkallë të plotë i Ukrainës ka shërbyer si një shtysë për të rishpikur NATO-n, samiti vuri në provë vizionin strategjik të Aleancës, si dhe aftësinë e saj për të ruajtur kohezionin midis aleatëve. Strategjia ruse për të zgjatur luftën në Ukrainë vazhdon të shterojë burimet e Perëndimit për të mbajtur mbështetjen e vazhdueshme për Ukrainën. Në një përpjekje për të forcuar mbështetjen, aleatët kanë garantuar vazhdimin e saj, por e trajtuan çështjen e anëtarësimit të Ukrainës në NATO në një mënyrë të paqartë.
Ndërsa aleatët po ecin mbi akull të hollë duke u përpjekur të sigurojnë ndihmë të vazhdueshme për Ukrainën, ideja e anëtarësimit të vendit në NATO duket se ka zënë vendin e dytë. Debati për anëtarësimin në NATO të Ukrainës ka qenë i pakapshëm, me linjat e gabimeve që shfaqen midis aleatëve. Ndërsa Franca dhe shtetet baltike janë më të prirura për të ndjekur këtë axhendë, Gjermania dhe SHBA kanë mbajtur një qëndrim shumë të kujdesshëm.
Samiti i Uashingtonit duhet të kishte kërkuar ta çonte përpara këtë axhendë me më shumë vendosmëri, përpara se rezultatet e zgjedhjeve në SHBA dhe në Evropë të rrezikonin angazhimin e Aleancës përballë Ukrainës. Konsensusi për këtë çështje nuk do të jetë më i lehtë me kalimin e kohës, kështu që Uashingtoni ishte një dritare vendimtare për të sinjalizuar angazhimin në mënyrën më të fuqishme. Duke qenë se procesi i anëtarësimit mund të zgjasë për dekada, aleatëve duket se u mungon një plan B në rast se ka një ndryshim në administratën e SHBA-së, një që do ta privonte Ukrainën nga një prej mbështetësve të saj kryesorë brenda Aleancës.
Adresimi i Sfidave të Sigurisë ‘të Vjetër’ të Ballkanit Perëndimor
Ndërsa Ukraina, kuptohet, mori pjesën më të madhe të vëmendjes, pika tjetër e butë e sigurisë në Evropë që duhet të ishte adresuar është Ballkani Perëndimor. Në përgjithësi, rajoni është një histori suksesi i NATO-s, me përpjekjet për zgjerimin e NATO-s që mbyllin efektivisht korridoret e detit Adriatik dhe Jon nga ndikimi rus për shkak të anëtarësimit të Kroacisë, Malit të Zi dhe Shqipërisë në Aleancë. Ky sukses u pasua nga anëtarësimi i Maqedonisë së Veriut në vitin 2020. Megjithatë, përkundër këtij suksesi në zgjerimin e NATO-s, peizazhi i sigurisë mbetet i brishtë dhe ende shumë i varur nga NATO, dhe kërcënimi i destabilizimit është i afërt.
Retorika secesioniste në Bosnje dhe Hercegovinë e mban rajonin në avantazh, me Milorad Dodik të mbështetur nga Rusia nga Republika Srpska që kërcënon vazhdimisht shkëputjen. Në vitin 2024, BE gati dyfishoi madhësinë e Forcave të Bashkimit Evropian (EUFOR) në 1,100 trupa për shkak të shqetësimeve se paqëndrueshmëria nga konflikti i Ukrainës mund të ketë një efekt përhapës në Ballkanin Perëndimor. Ndërkohë, Rusia synon të ngjall frikë dhe ta mbajë Bosnjën dhe Hercegovinën në një gjendje të vazhdueshme pasigurie; kjo strategji synon gjithashtu të ngecë në pranimin e Bosnjë-Hercegovinës në NATO dhe ta mbajë atë larg integrimit euroatlantik.
Në mënyrë të ngjashme, lufta në Ukrainë e vuri nën presion misionin e NATO-s në Kosovë (KFOR). Xhepi i destabilitetit në pjesën veriore të Kosovës, i cili në fakt mirëmbahet nga Serbia dhe mbështetet nga Rusia, ka përkeqësuar situatën e sigurisë. Në shtator të vitit 2024, pati një përshkallëzim shqetësues të dhunës në veri të Kosovës kur një grup i armatosur rëndë sulmuesish serbë filluan një sulm ndaj policisë së Kosovës në një manastir në Banjska (në veri të Kosovës), duke ushtruar presion ndaj KFOR-it si garantues i sigurisë në Kosovë për të reaguar. . Ky sulm u pasua nga një grumbullim i konsiderueshëm i forcave ushtarake serbe përgjatë kufirit me Kosovën, duke shkaktuar një reagim nga Shtëpia e Bardhë për të kërkuar tërheqjen e këtyre trupave. Në përgjigje të tensioneve në rritje, NATO dislokoi 1000 trupa shtesë në Kosovë për të ruajtur stabilitetin në terren dhe për t’iu përgjigjur rreziqeve të sigurisë që paraqet Serbia, e cila mban bashkëpunim të fortë ushtarak me Rusinë dhe Kinën.
Ndryshe nga situata në Bosnje dhe Hercegovinë, ku sfidat për anëtarësimin në NATO janë kryesisht të orientuara nga brenda, anëtarësimi në NATO për Kosovën mbetet jo fillestar për shkak të katër shteteve anëtare (Sllovakia, Rumania, Spanja dhe Rumania) që bllokojnë perspektivat e saj. Ky është një rast flagrant në të cilin mungesa e kohezionit midis aleatëve kontribuon në suksesin e agjendës ruse në Evropë. Samiti i Uashingtonit mund të ishte një mundësi unike për të zbutur qasjen ndaj Kosovës në përgjigje të kërkesës së kësaj të fundit për bashkëpunim të zgjeruar me NATO-n.
Mund të ishte gjithashtu rasti për të ashpërsuar qëndrimin e Aleancës ndaj regjimit autoritar të Beogradit, veçanërisht pas zgjedhjeve të manipuluara të vitit të kaluar. Marrëdhëniet e Serbisë me Rusinë nuk janë sfiduar nga lufta dhe diplomacia e saj destabilizuese e bazuar në ndjekjen e “Botës Serbe” në rajon është në kundërshtim me interesat e Aleancës.
Ndërsa Samiti i Uashingtonit trajtoi sfidat e sigurisë në Ukrainë, një strategji për adresimin e destabilitetit në Ballkanin Perëndimor është gjithashtu jashtëzakonisht e nevojshme. Suksesi ushtarak i NATO-s në Ballkanin Perëndimor dhe momenti i pas vitit 2022 nuk mund të realizohet plotësisht pa mbledhur aleatët rreth flamurit të demokracisë. Pas Samitit të Uashingtonit, Aleanca do të duhet të jetë një vend ku partnerët demokratikë mund të strategjizojnë dhe koordinojnë përgjigjet në fronte të shumta në luftën e tyre kundër autokracive. Përpjekjet duhet të intensifikohen për t’iu kundërvënë qëndrimit disfatist midis aleatëve, si në anën politike ashtu edhe në atë ushtarake. Kjo mund të jetë dritarja e fundit e mundësisë për të rikalibruar dhe forcuar partneritetin transatlantik në avancimin e agjendës demokratike.
[1] “Bota Serbe” është një ideologji politike irredentiste, nacionaliste që pasqyron imperializmin e “botës ruse”. Ai kërkon të bashkojë të gjithë serbët që jetojnë në Ballkanin Perëndimor rreth idesë së Serbisë së Madhe.